Enerjisini güneşten alan uçak Solar Impulse, tarihi dünya turu için gün sayıyor. Hava koşullarının uygun olması halinde yarın yolculuğa çıkacak olan Solar Impulse, turunu 3.5 ayda tamamlayacak. Toplamda 500 saat havada kalacak olan uçak, 35 bin kilometre yol kat edecek. Bu tarihi projenin uluslararası resmi sponsorları arasında yer alan Brisa, Türkiye' nin özel sektörünü temsil edecek. Solar Impulse'ı tarihi yolculuğuna uğurlamak üzere Abu Dhabi Al Bateen Havaalanı'nda, Brisa Genel Müdürü Hakan Bayman, uçağın pilotları Bertrand Piccard ve Andre Borschberg ile bir araya geldik. "Vizyonumuz doğrultusunda sürdürülebilir enerji kaynaklarının önemine dikkat çeken bu inovatif projenin bir parçası olmayı, sorumluluğumuz olarak gördük" diyen Bayman ile projeyi konuştuk.
Ortak çalışmanız ne zaman başladı?
Bertrand Piccard, aralık ayında Türkiye İhracatçılar Meclisi'nin düzenlediği İnovasyon Haftası'na konuşmacı olarak katıldı. Biz 'Solar Impulse'a niye sponsor olmuyoruz' dedik ve 10 dakikada karar verdik. Çünkü çok önemli bir proje. Dünyanın en iyi güneş enerjisini kullanabilecek ülkelerden biriyiz, fakat bunun farkında değiliz.
Bugüne kadar sürdürülebilirlikle ilgili ne yaptınız?
Geçtiğimiz 5-10 sene içinde fabrikada, sadece sürdürülebilirlik konularında 10 milyon dolarlık yatırım yaptık ve bu sayede karbon emisyonumuzu çok ciddi azalttık. Sattığımız ürünlerde portföyümüzün yüzde 40'ı daha çevreci ürünlerden oluşuyor.
Bu projenin kaç sponsoru var?
200'e yakın sponsor var. Proje için 12 yıldır 100 milyon dolara yakın harcama yapıldı. Biz de Brisa olarak bunun Türkiye sponsoruyuz.
Ülkemizde nasıl karışlandı?
Piccard, İstanbul'daki inovasyon haftasında cumhurbaşkanımızla konuştu ve "Sizin gibi güçlü liderlerin daha çok çevreci olması lazım. Ancak sizler çevreye yön gösterebilirsiniz" dedi.
Nasıl cevap aldı?
Tabii ki pozitif. Daha yapılacak çok iş var. Biz Türkiye'de en azından bunun sözcüsü olmak istiyoruz.
TÜRKİYE BİR PARÇASI
Solar Impulse'ın mucit ve pilotları Bertrand Piccard ve Andre Borschberg, Brisa aracılığıyla Türkiye'nin bu tarihi yolculuğun bir parçası olmasından büyük heyecan duyduklarını kaydetti. Piccard, şunları söyledi: "Dünyadaki eski ve verimsiz teknolojilerin tümünü yenilenebilir, temiz ve daha verimli enerji sistemleriyle değiştirsek enerji tüketimini yarı yarıya azaltabiliriz. Ancak bunun için kamuoyu farkındalığını artırmamız gerekir. Bugün, yenilenebilir, temiz enerji sayesinde havacılık bir kez daha devrim yaratma eşiğinde. Bu fırsatı petrol, doğal gaz gibi kaynaklara sahip olmayan Türkiye gibi ülkelerin çok iyi değerlendirmesi gerekir. Güneşli gün sayısı Türkiye ile kıyaslanamayacak kadar az olan Almanya, enerjisinin yüzde 30'unu güneşten alıyor. Bu da aslında Türkiye'nin sahip olduğu yüksek potansiyeli ortaya koyuyor. Brisa, Solar Impulse yolculuğunun destekçisi olarak bu konuda kritik bir sorumluluk aldı."
KAMPANYALAR YÜRÜTECEK
Solar Impulse, dünya turu kapsamında sırasıyla Uman, Hindistan, Burma ve Çin'e uğradıktan sonra, Pasifik Okyanusu'nu geçerek Havai'ye ulaşacak. Oradan ABD'ye geçecek olan Solar Impulse, daha sonra Atlantik Okyanusu'nu aşarak Abu Dabi'ye dönmeden önce Avrupa ya da Kuzey Afrika'da son molasını verecek. Solar Impulse, uğrayacağı ülkelerde yenilenebilir enerji kaynaklarına ilişkin bilinci ve kullanım alanlarını yaygınlaştırmak amacıyla hükümetlerle ortak kampanyalar yürütecek.
47 KM/SAAT HIZLA HAVALANIYOR
17 bin güneş paneli yerleştirilmiş 72 metre uzunluğundaki kanadı ve karbon fiber gövdesi ile Solar Impulse uçağı sadece 2 bin 300 kilo ağırlığa sahip.
Bu sayede havalanması için 150 metrelik bir pistte ve saatte 47 km hıza ulaşması yeterli oluyor.
Havada ise deniz seviyesinde en düşük 36 km/s, en yüksek ise 90 km/s hızla uçabiliyor.
En yüksek irtifası olan 8 bin 500 metredeki minimumda 57 km/s, maksimumda ise 140 km/s hızla seyredebiliyor.