Sosyal sorumluluk çalışmalarına logo ve ünlü isimlerin isimlerini tasarlamak amacıyla idemama. com'u kuran, 2 yılda 300 binden fazla logoya imza atan ve girişimleriyle ulusal ve uluslararası kuruluşlar tarafından ödüllendirilen Rahşan Tan ve Lesli Kandiyoti Mori, şimdi de Silikon Vadisi yolcusu.
Uluslararası Endeavor'da girişimci olarak burada Türkiye'yi temsil edecek olan iki genç girişimci kadınla tasarım sektörünü ve hedeflerini konuştuk.
Türkiye'nin markalaşmada geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Türkiye'de 4 milyona yakın KOBİ var ve her yıl 100 bin yeni şirket kuruluyor. Firmalardaki markalaşma bilinci her geçen yıl artıyor. Dolayısıyla bu alanda çok ciddi bir potansiyel bulunuyor. Biz de bu pazarda gidilecek daha çok yolumuzun olduğunu düşünüyoruz.
Sizin hedefleriniz neler?
Verdiğimiz hizmette bölgeselleşmenin gücüne inanıyoruz. Bir tasarımcıyla firma arasında kültür ve dil bariyeri olmadığında daha sağlıklı sonuçlar ortaya çıkıyor. Bu nedenle lokal hizmetin katma değer sağlayacağı ülkelerde hizmet ağımızı genişleteceğiz. Türkler'in yoğun olarak yaşadığı ülkelerden talepler almaya başladık. Ortadoğu ve Türk Cumhuriyetleri gelecek planlarımız içinde.
idemama şu an hangi noktada?
Son iki yılda yüzde 400 büyüme gerçekleştirdik. 4 bin 500'den fazla markaya hizmet verdik. 330 binin üzerinde tasarım yaptık. Her geçen gün bu sayı artıyor. Her ay 200'den fazla yeni firmaya hizmet veriyoruz. 2017'de hizmet verdiğimiz KOBİ'yi 40 binin üzerine çıkarmayı hedefliyoruz.
İNŞAAT İLK SIRADA
Hangi sektörler tasarıma, markaya daha çok yatırım yapıyor?
İnşaat sektörü yüzde 13.4'le ilk sırada yer alıyor. İkinci sırada ise yüzde 10.2'yle e-ticaret var, üçüncü sıra ise yüzde 6.3'le teknolojinin. Bunu yüzde 6'yla gıda ve 5.6 ile tekstil sektörü takip ediyor.
Sizden en çok ne talep ediyorlar?
En fazla logo isteniyor. Bunu marka ismi ve amblem takip ediyor. Ama çok farklı şeyler de oluyor. Her sektöre hizmet veriyor olmak bizim için çok önemli. Bu çok geniş bir yelpaze anlamına geliyor. Örneğin müşterilerimiz arasında Altınordu ve Tokat Belediyesi de var. Bu projelerde kazanan tasarımcılar ise ne Ordulu ne de Tokatlı. Başka illerden tasarımcılar kazandı. İşte bu renklilik, bu çeşitlilik bizim için başarı demek.
3 YILDA 5 BİN TASARIMCI
Idemama.com, binlerce profesyonel tasarımcının KOBİ'lere tasarım hizmetleri vermesini sağlayan online bir tasarım pazaryeri. Tan, sistemin işleyişini şu şekilde anlatıyor: "Hem tasarımcının hem de firmaların ihtiyaçlarını cevaplayabilecek, yaşadıkları sorunları çözümleyebilecek bir sistem kurduk. Firmalar baştan ne kadar ödeyeceklerini ve çalışmayı ne zaman teslim alacaklarını biliyor. Kendilerine özel hazırlanmış onlarca alternatif arasından seçim yapabiliyorlar." Son 3 yılda Türkiye'nin her yerinden yaklaşık 5 bin tasarımcının site üzerinden 3 milyon TL'nin üzerinde kazanç sağladığını belirten Mori de, "Gençlerin kendilerini ispat edebilecekleri bir ortam sağlamak ve farklı bir kazanç kapısı açmak bizim için çok önemli. O nedenle daha çok genç tasarımcıya ulaşmak istiyoruz" dedi.
SİSTEM NASIL İŞLİYOR?
KOBİ'ler idemama.com'a girerek üye oluyor. İhtiyaçlarına uygun olan paketi seçtikten sonra istedikleri tasarımla ilgili "Markan ne işe yarar? Rakiplerin kim? Ürününüzü kimlere satıyorsunuz?" gibi sorulara cevap veriyor. Bunlar tasarım briefi'ni oluşturuyor. Ardından tasarım alternatifleri çalışılıyor. Şirket bunlar arasında eleme yapıyor. Eğer elemede zorluk yaşarsa sosyal medya aracılığıyla çalışmaları oylamaya açabiliyor. Firma isterse paket uygulamalardan da satın alabiliyor. Fiyatlar 350 TL'den başlıyor. Proje sitede görünmüyor ve gizli yürüyor. Müşteri ve tasarımcı, bir tasarım seçildikten sonra dijital ortamda ya da telefonda detayları görüşebiliyor.