Türkiye, otomotivde üst lige yükseldi. Düne kadar üretim kalitesiyle öne çıkan Türkiye otomotiv sanayisi, bugün hibrit gibi yüksek teknoloji üreten dünyadaki sayılı ülkeler arasına girdi. Türkiye'nin hibrit macerası dört yıl önce başladı. İlk olarak 2016'da Toyota Otomotiv Sanayi, Sakarya'daki tesislerinde hibrit teknolojili C-HR'ı üretti. Japon marka şimdi de 12'inci nesil Corolla Sedan ile birlikte ikinci hibrit otomobilini de Sakarya'da üretmeye başladı. Böylece, Toyota'nın Türkiye'de ürettiği hibrit model sayısı ikiye çıktı.
MARKALAR HİBRİT İÇİN YARIŞIYOR
Bugüne kadar 12 milyon 500 bin adet hibrit satışı gerçekleştiren Toyota'nın 33 farklı hibrit modeli bulunuyor. Türkiye, hibrit C-HR ve Corolla Sedan'la Toyota'nın 2020'ye kadar 15 milyon hibrit satış hedefinin gerçekleşmesine katkı sağlayacak. Türkiye'yi hibrit üssü yapmaya hazırlanan otomotiv firmaları Toyota ile sınırlı değil. Oyak Renault ve Ford Otosan da hibrit araç üretmeye hazırlanıyor. Dizel üretimini azaltıp hibrite geçiş yapmaya hazırlanan Renault, hibrit motor üretimini Türkiye'ye emanet etti. Fransız otomotiv devi Renault, ilk hibrit motorunu Bursa Oyak Renault tesislerinde üretecek. Türkiye'de üretilen hibrit motorlar, Renault modellerinde kullanılmak üzere ihraç edilecek. Markanın satışa sunacağı ilk hibrit modelinin Bursa'da üretilecek yeni nesil Clio olacağı tahmin ediliyor.
BİRÇOK MODEL YOLA ÇIKIYOR
Renault, Clio, Megane Hatchback ve Captur'un hibrit versiyonlarını 2020'den itibaren satışa sunmayı hedefliyor. Hibrit yatırımı için Proje Bazlı Teşvik Sistemi kapsamında 493 milyon TL teşvik alan Oyak Renault'nin yeni tesisinin temeli ekimde atıldı. Ford Otosan da Gölcük tesislerinde ürettiği Transit Custom'ın Plug in Hybrid (PHEV) versiyonunu devreye almayı planlıyor. İhracat amaçlı üretilecek hibrit modelin 2019'da yollara çıkması bekleniyor. Ford Otosan, Amerikan otomotiv devi Ford'un hibrit ve elektrikli araç hedefine de katkı sağlayacak. Ford, 2022'ye kadar 40 adet hibrit ve elektrikli araç geliştirmeyi ve 4.5 milyar dolarlık yatırım yapmayı planlıyor.
100 ÜRETİP 87'SİNİ İHRAÇ EDECEK
Türkiye, 2018'de toplam üretiminin ihracata oranı en yüksek ülke oldu. 2018'de yüzde 85 olan bu oran, 2019'un ilk iki ayında yüzde 88.7'e çıktı
Dünyada toplam otomotiv üretiminin ihracata oranı en yüksek ülke 2018'de Türkiye oldu. 2018'de 1 milyon 550 bin adet araç üretip, 1 milyon 319 bin adedini ihraç eden Türkiye'nin ihracat oranı yüzde 85 gibi yüksek seviyeye çıktı. Böylece Kanada, Meksika ve Güney Kore gibi ihracatçı ülkeleri geride bıraktı.
2019'DA YÜKSELİŞ BEKLENİYOR
Son üç yıldır Türkiye'nin ihracatı artıyor. 2017'de yüzde 80 olan ihracat oranının 2019'da iç pazardaki daralmanın etkisiyle daha da yükselmesi bekleniyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) 2019'da üretimin 1 milyon 420 bin adet, ihracatın ise 1 milyon 230 bin adet olacağını tahmin ediyor. Buna göre otomotiv sanayisinin toplam üretiminin ihracata oranı yüzde 86.6'ya çıkacak. Türkiye ürettiği her 100 aracın 87'sini ihraç edecek. Ancak, toplam üretimin ihracata oranı henüz yıl başında yüzde 88'i geçti. OSD verilerine göre, bu oran Şubat 2019'da 88.7'e çıktı. Şubatta toplam 119 bin 473 adet araç üreten Türkiye otomotiv sanayisinin ihracatı 106 bin 84 adet oldu.
ELEKTRİKLİ OTOBÜSTE SERİ ÜRETİME HAZIRIZ
Dünyada sadece elektrikli otomobillere değil, elektrikli ticari araçlara olan talep de büyüyor. Yapılan araştırmalara göre, küresel elektrikli otobüs pazarının 2025'e kadar yıllık 160 bin adede ulaşması bekleniyor. Dünyadaki toplam elektrikli otobüslerin yüzde 99'u Çin'de bulunuyor.
ÇİN PAZARI DOYDU
Çin pazarının doyma noktasına yaklaşması nedeniyle, Çinli elektrikli otobüs üreticileri gözünü yurt dışı pazarlara çevirdi. Avrupa'nın bir numaralı otobüs imalatçısı olan Türkiye'nin de büyüyen pazardan pay alması için elini çabuk tutması gerekiyor. Karsan, Otokar, Temsa gibi firmalar elektrikli otobüs için Ar-Ge yapıyor. Türkiye'de ilk elektrikli otobüsü geliştiren Otokar, son 10 yılda cirosunun yüzde 4'ünü Ar-Ge'ye ayırıyor. Karsan, elektrikli otobüs Atak'ı yola çıkarmaya yaklaştı. Şirketin geliştirdiği 8 ve 12 metrelik elektrikli otobüslerin menzili 300 kilometre. Elektrikli otobüste seri üretime hazır firmalardan biri de Temsa.
DİZELİN PAZAR PAYI KÜÇÜLÜYOR
Emisyon skandalı sonrasında imajı sarsılan dizel otomobillerin kan kaybı devam ediyor. Skandal öncesi 2014'de yüzde 53.1 olan dizelin payı 2018'de yüzde 36'ya düştü. Son dört yılda dizelin payı 17 puan azaldı. Böylece dizel otomobillerin payı, popülaritesinin yükselişe geçtiği 2000'li yılların başlarından bu yana en düşük seviyeye indi. 2001'de Avrupa'da dizelin payı yüzde 36'ydı. Jato rakamlarına göre 2016'da 6.6 milyon adet, 2017'de 6.7 milyon adet, 2018'de ise 5.6 milyon adet dizel otomobil satıldı. 2018'de dizel otomobil satışları 17 yıl önceki seviyeye geriledi. 2001'de Avrupa'da 5.44 milyon adet dizel otomobil satılmıştı. Türkiye'de dizel otomobillerin pazar payı ise Avrupa ülkelerine göre hala yüksek. Ancak Türkiye'de de dizel geriliyor. 2015'de 61.7 olan dizelin payı, 2016'da 61.5'e, 2017'de 60.67, 2018'de ise yüzde 58.09'a geriledi. Son üç yıldaki düşüş 3.7 puan oldu. Dizel otomobillerin pazar payı 2019'un ilk aylarında rekor seviyede düştü. 2019'un OcakŞubat döneminde dizelin payı 53.4 seviyesine indi. Avrupa'da dizelden uzaklaşan birçok marka Türkiye'de de dizel otomobil satışından vazgeçti. Bu nedenle ülkemizde de düşüş eğiliminin artarak devam etmesi bekleniyor.