Türkiye otomotiv pazarında ithal-yerli dengesi değişmeye başladı. İthal otomobillerin pazar payı gerilerken, Türkiye'de üretilen modellerin pazar payı hızla artıyor. Son yıllarda bu değişim hızlandı. 2013'te yüzde 77.9 olan ithalatın payı 2017'de yüzde 70'e, 2018'de 63.3'e geriledi. İthal otomobillerin kan kaybı 2019'la birlikte daha da hızlandı. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre, Ocak-Şubat aylarında ithal otomobillerin pazar payı yüzde 61'e geriledi. Yerli otomobillerin payı da yüzde 39'a çıktı. Böylece 2013'ten bu güne ithalatta yaşanan kan kaybı 16.9 puan oldu.
8 MODEL ÜRETİLİYOR
Ocak-Şubat döneminde binek otomobil pazarı yüzde 52 daralırken, ithal otomobil satışları yüzde 55, yerli otomobil satışları ise yüzde 45 düştü. Otomobil pazarı 30 bin 184 adet olarak gerçekleşti. Hafif ticari araç satışlarının yüzde 54 azaldığı Ocak-Şubat döneminde ithalatın payı yüzde 47 olarak gerçekleşti. İthalatın payının düşmesinin en önemli nedenlerinden biri Türkiye'de üretilen binek otomobillere olan talebin artması. Bugün itibarıyla beş marka Türkiye'de sekiz binek model üretiyor. Tofaş Bursa'da Fiat Egea, Oyak Renault Bursa tesislerinde Megane Sedan ve Clio, Toyota Adapazarı'nda C-HR ile Corolla Sedan, Hyundai Assan i10 ile i20, Honda ise Civic Sedan üretimi gerçekleştiriyor. İthalatın pazar payının düşmesinin bir başka nedeni de birçok markanın durgunluk gerekçesiyle 2019 model yılı otomobillerini getirmemesi. Bu durum pazardaki arz-talep dengesini değiştiriyor. Piyasada ithal otomobillerin yarattığı açığı, yerliler kapatıyor. Yapılan tahminlere göre 2019'da 220 bin adedi ithal olmak üzere toplam 350 bin otomobil satılacak. İthal otonun payının yıl sonunda yüzde 62.8 olarak gerçekleşmesi bekleniyor.
DIŞ TICARETTE REKOR BEKLENIYOR
SON 10 yılda 2011 ve 2015 haricinde devamlı dış ticaret fazlası veren Türkiye otomotiv sanayisi, 2018'de yeni bir rekora imza attı. 2017'de 6.5 milyar dolar olan dış ticaret fazlası, yerli modellerin dopingiyle 13 milyar dolara çıktı. 2019'da yeni bir dış ticaret fazlası rekoru kırılması bekleniyor.
DELPHI'NIN YEDEK PARÇA ÜSSÜ TÜRKIYE OLDU
OTOMOTIV ekipmanları üreticisi Delphi Technologies, Türkiye'yi satış sonrası ve yedek parça üssü yaptı. 2018'de toplamda yüzde 44 büyüdüklerini belirten Delphi Technologies Türkiye, Kafkasya, Ortadoğu ve Afrika Bölge Direktörü Reşat Dumanoğlu, özellikle fren grubunda yüzde 60'a yaklaşan bir büyüme kaydettiklerini ifade etti. Dumanoğlu, "Bu çalışmalarımız sayesinde Türkiye, Kafkasya, Ortadoğu ve Afrika'yı kapsayan 67 ülkenin Bölge Direktörlüğü konumuna getirildik" dedi.
AUDI A6'YA VERGI AVANTAJLI DİZEL MOTOR
YENI Audi A6, 3.0 litre TDI motor seçeneğinin ardından şimdi de 2.0 litre TDI motorlu seçeneğiyle satışa sunuldu. A6'nın 2.0 litrelik dizel motorunun önden çekişli ve quattro dört tekerlekten çekiş sistemi seçenekleri bulunuyor. 204 bg güç ve 400 Nm torka sahip olan yeni A6'nın tüm motor seçeneklerinde yarı hibrit sistem yer alıyor. A6'ı Sport ve Design olmak üzere iki farklı donanım seçeneği ile tercih edilebiliyor. Yeni A6, 39 farklı asistan sistemiyle premium sınıfta yeni standartlar yaratıyor