Türkiye otomotiv sanayisinde 52 bin kişi çalışıyor. Bunların 40 bini erkek, 12 bini kadın. Otomotiv sanayisi firmalarında çalışan kadınların yaklaşık 9 bini mavi yakalı. Yani fabrikalarda üretim hatlarında görev yapıyorlar. Ofislerde çalışan beyaz yakalı kadınların sayısı 2 bin 850. Toplam beyaz yakalı çalışanlar içinde kadınların oranı yüzde 25'i buluyor. Türkiye'de üretim yapan Hyundai Assan, Ford Otosan, Honda, Mercedes-Benz Türk, Tofaş, Oyak Renault, Toyota'da çalışan kadın sayısının arttığı görülüyor.
JAPONYA'DA KADININ ADI YOK
Bugün Türkiye otomotiv sanayisi, kadın çalışan sayısı açısından dünyadaki birçok ülkeyi geride bırakıyor. Otomotiv ülkesi Japonya da bunlar arasında bulunuyor. Gerçekten de Japon otomotiv sanayisinde kadın istihdamının oldukça düşük olduğu dikkat çekiyor.
Otomotiv devi Toyota'da çalışan 9 bin 977 yöneticiden yaklaşık yüzde 2'si kadın. Honda'da bu oran yüzde 1'den daha az. Japon markaları arasında en çok kadın istihdam eden firma ise Nissan. 2014'ten bu yana cinsiyet eşitliğini teşvik eden Nissan'da yöneticilerin yüzde 10'u kadın.
Ancak otomotiv firmaları orta ve uzun vadede kadın istihdamını artırmayı planlıyor. Bunun nedeni ise Japonya'daki işgücünün giderek yaşlanması. Tahminlere göre işgücü gelecek 20 yılda yaklaşık 8 milyon kişi azalacak.
Ayrıca, otomotiv eskisi gibi cazip bir sektör değil. Yaklaşık 10 yıl önce otomotiv devi Toyota, özellikle matematik ve fen bilimleri üniversite mezunlarının en çok tercih ettiği firmaydı. Bugün Toyota altıncı sırada bulunuyor.
Japon otomotiv firmaları ve Japon hükümeti, ülkeyi bekleyen bu önemli sorunu kadın istihdamıyla çözmeyi planlıyor. Bu nedenle teşvik önlemlerini devreye aldılar.
Fabrikaların yakınında kreşler açılırken, annelerin çalışma saatlerinde esneklik uygulanmaya başlandı. Fabrikalara daha fazla kadın tuvaletinin eklenmesi de alınan önlemler arasında bulunuyor. Ayrıca, üniversite öğrencilerini teşvik için krediler veriliyor.
DEĞİŞİM BAŞLADI
Japon otomotiv sanayisinde değişim sinyalleri başladı. Nissan'da baş mühendis Rena Nagai, sürüş konforu bölümünde takım liderliğine getirildi. Toyota'da ise mühendis Chika Kako, şirkette 53 tepe yöneticisinden biri olmayı başardı.
TÜRKİYE ÖRNEK ÜLKELERDEN
SON 10 YILDA 6 KAT ARTTI
Mercedes-Benz Türk'ün beyaz yaka kadın çalışan oranı yüzde 34'e ulaştı. Ayrıca şirketin üst yönetim kadrolarında çalışan kadın sayısı son 10 yılda 6 kat artarak, yüzde 22 seviyesine çıktı.
YÜZDE 50'Yİ HEDEFLİYOR
Sadece otomotiv değil tüm sanayi şirketleri arasında en çok kadın istihdam eden firmanın Ford Otosan olduğu görülüyor. Ford Otosan, üretim tarafında toplam çalışanların yüzde 25'inin kadın, ofis tarafında ise yüzde 50'sinin kadın olmasını hedefliyor. Ayrıca kadın mühendis sayısının artmasına yönelik çalışmalar yapılıyor.
5 YILDA 5 BİN KADIN İSTİHDAMI
Otomotiv ana sanayisi dışında, yan sanayi firmaları, otomobil yetkili satıcıları, akaryakıt firmaları da hesaba katıldığında, kadın çalışan sayısı daha fazla. Son olarak Shell, kadın istihdamında hedef büyüttü. Şirket, 5 yılda 5 bin kadın istihdam etmeyi planlıyor. Bugün Shell'de toplam kadın çalışanların oranı yüzde 30. Yönetim ekibindeki kadın oranı ise yüzde 50.