YAZARLAR
We're all living in America…Rammstein'ın Reise Reise albümünde yer alan "America" isimli parça işte bu sözle açılıyor: "Hepimiz Amerika'da yaşıyoruz". Alman metalci dostlarımızın Amerika'nın "büyüklüğünü" hicvettikleri bu şarkı aslında Amerikan otomobil endüstrisi için de geçerli.
Yıllık satış adetleriyle dünyanın en büyüğü olan Amerikan otomobil endüstrisinin geneline bakarsak aslında dev kıyafetinin ardına gizlenmiş bir cüce görmek mümkün. Bunun için 2008'de patlak veren küresel ekonomik krizin çok öncesine gitmek gerek.
Henry Ford'un
T Model ile bir anlamda kaderini çizdiği ve muhteşem bir start verdiği Amerikan otomobil endüstrisi, geçtiğimiz yüzyılın ortalarına kadar aslında gayet iyi gidiyordu. Otomobiller tasarımları, motor ve güvenlik teknolojileriyle çıta yüksekliğini belirlerken, farklı otomobil türleri de yine Amerika'dan çıkıyordu. Ancak 1973 yılında patlak veren petrol krizinden bugüne Amerikan otomobil endüstrisinin dünyaya kazandırdıkları ne yazık ki bir elin parmaklarını zor geçiyor. Yanlış anlamayın, ben 66 model bir Oldsmobile Toronado ya da 65 model bir Pontiac GTO gördüğünde heyecanlanan bir insanım ancak aynı zamanda da gerçekçiyim. Avrupalı ve Japon üreticiler özellikle son 20 yılda Amerikan otomobil endüstrisine belki de hiç olmadığı kadar büyük farklar attılar. Son dönemde Amerikalı firmalar orta sınıf sedanlarında 2.4 lt'lik motorlar kullanarak downsizing yaptıklarını sanıyorlar. Oysa Skoda Superb ya da Opel Insignia gibi büyük Avrupalılarda 1.4 ve 1.6 lt'lik motorlar bir süredir sorunsuzca kullanılıyor. Japonlar elektrik ve hibrid teknolojisinde öncü rolünü alarak Amerikalıları solladılar. Avrupalılar çift debriyajlı otomatik şanzımanla performansı törpülemeden ekonomiyi de desteklemeyi başardılar, Amerikalılar ise hala 4 kademeli otomatik şanzımanlardan medet umuyorlar. Durun burada kısa bir es verelim.
Amerika'dan güzel şeyler de çıkmıyor değil: Mesela Chevrolet Corvette. Geçmişte Panamericana'nın düz yollarında yarıştığı için viraj özürlü olarak horlanan Corvette, henüz Türkiye'ye bir distribütör üzerinden ithal edilmesede, bugün güç,performans ve dinamizm dengesiyle Avrupalı süpersporcuları yanına bile yaklaştırmıyor. Mesela Chevrolet Volt. General Motors'un bir bakıma geleceğini bağladığı şarj edilebilir hibrid modeli belki de Amerikan otomobil endüstrisinin yıllardır beklediği kırılmayı gerçekleştirebilir.
- Eray Özgür: 2009’da iki Bozcaada kaybettik! 29 Mart 2010, Pazartesi
- Eray Özgür: Teknolojiyle Nelere Veda Ettik? Otomobil endüstrisi sürekli gelişiyor. Artık otomobillerimiz daha lüks, daha konforlu, daha güvenli ve daha performanslı hale geliyorlar. Peki sizce bu gelişimle birlikte otomobillerin hangi özellikleri ya da donanımları maziye karışacak? Gelin kısa bir liste yapalım... 15 Mart 2010, Pazartesi
- Eray Özgür: Hakkınızı arayın! 03 Aralık 2009, Perşembe