Bugün Dış Ticaret'ten sorumlu Ekonomi Bakanlığı'nda Ortadoğu ve Körfez ülkelerine yapılan taşımalarla ilgili önemli bir zirve var. Mısır'daki olaylar yüzünden limanlarda bekleyen Ro-Ro ve TIR'larla ilgili son durum konuşulacak.
Ekonomi Bakan Yardımcısı Mustafa Sever'in başkanlığındaki toplantıya Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ile Mısır ve Ortadoğu ülkelerine taşıma yapan firmaların temsilcileri çağrıldı.
Ekonomi Bakanlığı, Suudi Arabistan'a ve Körfez'e ihracatın aksamasını istemiyor.
***
Mısır,
Afrika, Ortadoğu ve
Asya-Pasifik'e uzanan stratejik bir geçiş yolu.
Süveyş Kanalı'nda şimdilik sorun yok.
Fakat olaylar yüzünden Mısır kapısı bloke oldu. Türk TIR'ları mahsur kaldı. Şoförler can güvenliği nedeniyle denizden karaya inmiyor.
Kapanan Suriye kapısı Mısır'ı Türkiye'nin kurtarıcısı yapmıştı. Suriye krizinden sonra Ekonomi Bakanlığı, UND ve benzeri kuruluşların desteğini alarak 2012'de Ro-Ro hattı oluşturmuş, hatta Ro-Ro'ları sübvanse etmişti. Şu ana kadar
İskenderun ve
Mersin Limanı'ndan Mısır'ın
Port Said Limanı'na bu yolla
11 bin araç indi. Daha güvenli olan bu yol Türk ihracatçısına ilaç gibi geldi.
S. Arabistan ve Körfez'e mal ulaştırmada aksama yaşamadık. Fakat Mısır'daki olaylar ortalığı altüst etti. Eğer kısa sürede güvenlik sağlanamazsa, ihracatçımız için Mısır'da alarm çalar.
Taşıma maliyeti yüksek Süveyş Kanalı'ndan başka geçiş yolu şansımız kalmaz! Bu da Türk ihraç ürünlerinin rekabet şansını yok eder.
***
Süveyş Kanalı'nı bağımsız bir şirket işletiyor.
Dışişleri ve
Ekonomi bakanlıkları vakit kaybetmeden kanal işletmesiyle görüşmeli.
Çünkü
240 TIR'ımız İskenderun Limanı'nda,
125 TIR'ımız Port Said'e inmek için denizde bekliyor.
Port Said'de bekleyen
104 araç ise boşalacak Ro-Ro'ya binip Türkiye'ye gelmeyi umut ediyor.
S. Arabistan'ın
Duba Limanı'nda bekleyen
155 TIR'ımızı da unutmayalım. Özellikle bekleme süresi uzadıkça raf ömrü kısa ürünlerde risk büyüyor.
Yediğimiz darbe az mı?