Daha bir ay önce Cilvegözü Sınır Kapısı'nda in cin top oynuyordu. Bir hafta önce kapının önüne 300 tır birden yığıldı. Reyhanlı Belediye Başkanı Hüseyin Şanverdi, Hatay'ın iki vali yardımcısı, gümrük ve taşıma sektöründen temsilciler hemen bir araya geldiler. Yığılmanın yaratacağı güvenlik riskini konuştular. "İnsani yardım malzemesi, gıda ürünleri, çimento taşıyan Türk tır'ları Suriye sahasına girmemeli" kararını aldılar.
Cilvegözü'nün karşısında Bab-El Hawa Kapısı var.
Suriye Ordusu bu sahadan çekildi, kontrol Müslüman Kardeşler'de...
Türk yetkililer, Müslüman Kardeşler'in temsilcilerini çağırıp aldıkları kararı bildirdiler. Bir haftadır insani yardımı ve ihraç ürünlerini Cilvegözü'nün tam çıkış noktasına bırakıyoruz. Suriye TIR'ları da bu malları yükleyip dağıtıyor. Günde 600-700 dolara insani yardımı ve bazı malları taşıyan yaklaşık 200 araç Hataylı nakliyatçı için geçim kapısı oldu.
Bir çeşit suni teneffüs bu. İhracatımızın yarısını Suriye üzerinden Ortadoğu ve Körfez ülkelerine yapıyorduk. Kazanç kapısının açılır gibi görünmesi Hatay'ı kurtarır mı?
***
Perşembe günü Hatay'daydım. Hem
Mustafa Kemal Üniversitesi'nde düzenlenen Lojistik Zirvesi'nde Uluslararası Nakliyeciler Derneği
(UND) Başkanı
Ruhi Engin Özmen'i dinledim hem de UND'nin eğitim merkezinin açılışına katıldım.
Özmen, "Destek görmedik ama ağlamıyoruz. Travmayı atlatmaya çalışıyoruz" dedi.
Hatay'da lokantalar dolu, sokaklar hareketli. Bir taraftan da
"bomba düştü filan" diyorlar. Savaş ve terör kanıksanırsa ne olur? Hatay'daki görünüm beni ürküttü. Asıl travma bu olsa gerek.
Taşımacılığın kalbi sayılan kent İskenderun, Mersin ve Taşucu'ndan Mısır ile Lübnan'a yapılan Ro-Ro seferleriyle nefes almaya çalışıyor.
SİSA Denizcilik, bayram sonrası
İskenderun- Hayfa Hattı'nı açıyor. SİSA Denizcilik Yönetim Kurulu Başkanı
Bülent İpek, "İsrail konuya çok sıcak yaklaşıyor. Türk Dışişleri de
'ticari faaliyete engel olmayacağını' söylüyor.
'THY nasıl uçuyorsa siz de sefer yapabilirsiniz' dedi" diyor.
***
Yunanistan'a bakın hele!..
Suriye krizi Ro-Ro'larına yaradı, ekonomik darboğazı atlatacak. Dubaili
Al-Makrani, 28 Ekim'den itibaren Yunanistan'dan kiraladığı Ro-Ro'larla İskenderun'dan Mısır'a çalışmak istediğini bildirdi Türkiye'ye...
Bu defa Hataylı taşımacıları iyimser değerlendirmelerini de biraz abartılı buldum ben. "Ro-Ro sayesinde ihracatın yeniden yüzde 50'si taşınıyor" dediler. Ama Hatay'a ateşkeş umudunun çöktüğünü söylemeliyim.
Ancak Hatay'a
hayat öpücüğünü konduran Ro-Ro değil,
Habur ile
Gürbulak. Irak'ta
Barzani'nin bölgesinden tankerlerle yapılan petrol ile sanayi ürünlerinin transit taşımacılığının yapıldığı bu iki kapı sayesinde, Suriye'yle
18 aydır yaşanan krizde ilk defa umut ışığı belirdi. Hatay Valisi
Mehmet Celalettin Lekesiz, "Ağustos- eylül ihracatı ilk kez artıya geçti" deyince durdum. Normalleşmenin başlangıcı bu.