Bakü-Tiflis-Ceyhan (BTC ), "daha az ekonomik daha çok politik ."
Resmi açılış 13 Temmuz'da yapılıyor. Eğer hedefler tutar, BTC, dünyada tüketilen günlük petrolün 4 milyon varilini taşırsa, dünya ticaretinin yüzde 5'i küçük bir liman şehri olan Ceyhan üzerinden geçecek . Böylece Ceyhan, Hollanda'nın en büyük limanı Rotterdam'ın karşısına dikilecek. Akdeniz çanağında önemli bir enerji merkezi olacak.
Ceyhan'ın stratejik konumu daha da artacak.
Ceyhan-Karpaz kartı
Ve, Kıbrıs sorununun çözümünde "Ceyhan" devreye girecek.
Niye?
Çünkü Türkiye'nin Kıbrıs adasına en yakın noktası Ceyhan. Kıbrıs'ın Ceyhan'a en yakın yeri ise Karpaz. Ceyhan-Karpaz arası 50 km. Ada'da yıllardır Türk ve Rum kesimleri en çok Karpaz'ı tartıştı. Karpaz'ın stratejik olduğunu söylemeye gerek var mı?
Durum ortada .
Karpaz, hem stratejik, hem turizm cenneti. Dünyanın en ünlü 10 plajından biri burada. Altın kumlarıyla ünlü. Eğer izolasyonlar kalkarsa en fazla turizm yatırımı çekecek yer burası.
Karpaz, Annan Planı çerçevesinde KKTC'de.
Çalışmayan tüzük
Kıbrıslı Türkler ise gelişmeleri izliyor. Kuzey Kıbrıs'taki AB Koordinatörlüğü, geçen haftadan bu yana AB'den gelen ekip ile birlikte harıl harıl çalışıyor . "Mali Yardım Tüzüğü"nün işlemesiyle ilgili yoğun çaba sürüyor. Kuzey Kıbrıs, 2004 yılı nisan ayından bu yana AB'nin vereceği 259 milyon Euro'luk mali yardımın tek kuruşunu bile kullanamadı.
Üstelik "Mali Yardım Tüzüğü" ile ilgili sorun hâlâ çözülmemiş iken, çalışmayan bir başka tüzük daha var. O da "Yeşil Hat Tüzüğü."
Yeşil Hat Tüzüğü , "Adanın Kuzey Türk Kesimi ile Güney Rum Kesimi arasındaki hukuki düzenlemeleri içeren ticaret tüzüğü."
Diyor ki; Kuzey Türk Kesimi ile Güney Rum Kesimi arasındaki ticari ilişkiler artsın.
2004 yılında uygulamaya girdi.
Gelin görün ki, her iki kesim arasındaki ticaret 2 yılda 1.5 milyon Euro'yu geçemedi; çünkü tüzük içindeki engeller aşılamıyor. Özellikle vergilendirme ve ulaşımda büyük sorun var. Rum tarafı, Türk tarafının kamyonlarının giriş ve çıkışına engel çıkartıyor.
Kuzey Kıbrıs limanları izolasyondan dolayı kullanamadığı için Kıbrıslı Türklerin en önemli ürünü patates yurtdışına gönderilemiyor.
Kuzey Kıbrıs'ta patates dağları oluşmuş durumda.
Libya örneği
O halde çözüm ne?
Kuzey Kıbrıslıların istedikleri çözüm modeli açık.
Kıbrıslı Türkler, "Türkiye'nin Gümrük Birliği kapsamında AB'ye sıfır gümrük ile sattığı ürünlerinin öncelikle Kıbrıs limanlarından dünyaya açılması gerekiyor" diyorlar.
Haksızlar mı?
Açıkçası tüm dünya serbest ticaret anlaşmalarıyla farklı bir yola girmiş durumda.
İşte Libya örneği. 2010 yılında Libya, AB ile serbest ticaret anlaşmasına gidiyor.
Peki, Kuzey Kıbrıs nerede? Anlamak çok mümkün değil. Dolayısıyla 2006 yılının ikinci yarısında damgasını vuracak en önemli konu Kıbrıs sorununun çözümü Türkiye'nin geleceği için de çok önem taşıyor.