AB üyesi ülkeler inanın ki çok ulusalcı... Ulusalcılık konusunda kimse Fransa'nın eline su dökemez derseniz, yanılırsınız. İtalya da aynı.
İtalya Cumhurbaşkanı Carlo Azeglio Ciampie, 22-24 Kasım tarihlerinde Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in davetlisi olarak Türkiye'ye geliyor. Ciampi, Ankara'daki resmi ziyaretlerini tamamlayıp, 24 Kasım'da İstanbul'a geçecek. Büyük ihtimalle Çırağan Oteli'nde kalacak. Cumhurbaşkanı Ciampi ve İtalyan Heyeti, yemeklerde "Melini ve Lamberti" markalı şarapları içecek. Ciampi, aynı zamanda kendi ülkesinin en önemli şarap markalarını da Türk Heyetine ve iş dünyasına tanıtacak.
Bu ulusalcılık değil de ne?
Şarabın anavatanı Anadolu'dan bir tek marka şarabı denememek olur mu? Oluyor işte, görünen o ki Cumhurbaşkanı Ciampi, aynı zamanda şaraptaki yüksek ÖTV'ye de dikkat çekecek. Lambertimarkalı şarapları Bell Holding'e bağlı Bell Dış Ticaret ithal ediyor. 2 yılda 200 bin şişe şarap ithal edilmiş. Pazar büyüyor ama ÖTV ve gümrük vergisi herkesin belini kırıyor. Bell Holding'in merkezi İstanbul'da, holding 5 şirketten oluşuyor. Yönetim Kurulu Başkanı Livio Manzini, bir levanten.
Bell Holding, 80 yıllık ve neredeyse Türkiye Cumhuriyeti'yle yaşıt. Geçen hafta Toscana ve Verona'da bu iki şarabın ve yığınla şarabın üreticisi Gruppo İtaliano Vini Holding'in yetkilileriyle biraradaydık.
Gruppo İtaliano Vini, kırsal kalkınma konusunda incelenmesi gereken özel bir model. Genel Müdür Yardımsıcı Stefano Puppini, modelin İtalya'ya özgü olduğunu söylüyor ve anlatıyor:
"İtalya'da kooperatifçilik işin özüdür. 30 yıl önce İtalya'daki tarım kooperatiflerinin sahibi İsviçreli Swiss Bank'tı. 1980 yılında biz, bir grup olarak bu bankadan 6 kooperatifi satın aldık. Ayrı bir şirket kurarak hem 300 yıllık bu şarap markalarını bünyemize kattık, hem de İtalyan üzüm üreticilerini teknoloji ve AR-GE yatırımlarıyla destekleyerek Avrupa'da şarabın lider üreticisi olduk."
Demek ki kooperatifçilikten korkmamak gerekiyor.