Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ÖNERİ-YORUM ŞEREF OĞUZ

Uygarlıklar kavşağı

Asur Kraliçesi Melitene'nin 2 bin yıl önce adını verdiği Malatya, Yeni Anadolu sürecinde yıldızını; "baht dönencesine" taşıma gayretindeki bir kent.
Biz insanlar, durduk yerde bir yerleri yurt edinmeyiz. O yurdun bizi koruyor, besliyor, geliştiriyor olması gerekir.
Malatya'yı kadim uygarlıkların kavşağında var eden iki dinamik bulunuyor. Bundan 8 bin yıl öncesinde göçerleri burada konaklatan, doğal kaynakları, faunası, florası olmuştu.
Rahmetli Turgut Özal'ın burayı "bölge sağlık merkezi" yapma gayretini hatırlıyorum. O zamanki algı düzeyimize göre "devasa" boyutlardaki tıp merkezi ile bizlere "farklı bir vizyon" sunuluyordu.
Hastane deyince aklımıza gelen, kentin veya beldenin ihtiyaçlarına göre tasarlanmış binalardı. Cumhuriyetin ilk yıllarında kıt kaynaklarla kurabildiklerimize "numune hastanesi" denmesi, ihtiyaç odaklı bakışımızdı.
Bugün "ihtiyaç", belde ve kent ölçeğinin ötesine taşmış bulunuyor. Malatya, yalnızca etrafındaki şehirlere değil, aynı zamanda bölgesel güç olma yolundaki Türkiye'nin yakın coğrafyasına da "sağlık hizmeti" vermeye aday...
Anadolu'nun bazı ürün kentleri vardır. Bu; Giresun ve Ordu için fındık, Rize için çay, Aydın için incir, Malatya için de kayısıdır. 1980 öncesine dek, Türkiye'nin başlıca ihraç ürünleri de zaten bu ve buna benzer ürünlerdi.
Şükür ki Türkiye, geleneksel tarım ürünlerini, hem de işlemeden satan ülke olmanın ötesine taşabildi. Fakat temel sorun, hâlâ sürüyor. O da ürün kentlerimizin, kendi zenginlikleri üzerine daha fazla katma değer koyabilme becerisi eksiği... Fındık bizdedir fakat fiyatını Hamburg belirler. İncir bizdedir ancak değer zincirinde hâlâ orta sıralarda yer alır. 1990'lı yıllarda kayısı için geliştirebildiğimiz model; "acaba her Çinliye 1'er tane yedirsek..." temennisinden öteye geçemedi. Bugün "pazar, müşteri, ürün, standart, teknoloji" birikimiyle Malatyalı, kayısıyı katma değerde "süper lige" çıkarma noktasına gelmiş bulunuyor.
Yalnızca kayısı değil, kentin sanayiden turizme tüm doğal avantajlarını; yeni zenginliğe dönüştürecek vizyoner işadamlarının sayısı artıyor. Bu da Malatya'nın yakın gelecekte uygarlıklar kavşağının zengin kenti olacağının habercisi...

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA