Fransa'nın başkenti Paris'te 19-25 Haziran arasında düzenlenen havacılık fuarına Türk Savunma Sanayii ürünleri damgasını vuruyor. T-929 Atak 2, Hürjet, T-625 Gökbey, T-925 ağır sınıf genel maksat helikopteri Paris Air Show'daki en çok ilgi çeken Türk ürünleri oldu. Milli muharip uçak KAAN hakkında da ziyaretçiler detaylı bilgi talep ediyor. Paris Air Show'da Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil'le bir araya geldik.
KAAN'I ZOR TUTUYORUZ: İmalat ve tasarımıyla KAAN yuvadan uçmaya çok yakın, zor tutuyoruz. Şu anda 2 tane daha yapıyoruz. Bir anlamda uçan kale. İniş takımı, uçuş bilgisayarı gibi birkaç komponent henüz uçuşa elverişli değil. Bunlar yıl sonuna kadar tamamlanır. 2028'de, ilk aşamada Blok- 10 denilen F-16'nın üstünde, F-35'in altında 20 uçağı Hava Kuvvetleri'ne teslim ediyoruz. 2030'da 5. nesil seviyesine gelecek. Biz kaça satarız ayrı konu ama bu uçaklar kabaca 100 milyon dolar.
600 MİLYON DOLARLIK ANLAŞMA İMZALADIK: Geniş bir ürün yelpazesi oluşturduktan sonra ihracata yoğunlaştık. Yılbaşından bu yana askeri sistemlerde 600 milyon dolarlık imza attık. Yıllık en az 1 milyar dolarla ihracatta zirve yapmayı istiyoruz.
BOEING, AIRBUS BİZDEN PARÇA ALMAK İSTİYOR: Uçak yapısalı temin eden firmalar "cenneti" yaşıyor. Salgının ardından normalleşmeyle birlikte yolcu uçağı talebinin çok olması dolayısıyla uçak yapısallarının yetiştirilemedi. Boeing ve Airbus gibi dünya devleri Türkiye'den parça almak istiyor.
T925'İN PAZARI GENİŞ
Fuarda ilk kez sergilediğimiz "GÖKBEY helikopterinin ağabeyi" olarak da nitelendirilen 11 ton ağırlığındaki T925 ağır sınıf genel maksat helikopteri bir yıl sonra uçacak. Genel maksat helikopteri askeri ve sivil kullanım alanları dolayısıyla taarruz helikopterinden daha geniş bir pazara hitap ediyor.
PARİS'TE İLK KEZ VİTRİNE ÇIKTI
İŞTE TÜRKİYE'NİN KARGOCU İHA'SI
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Paris Air Show'da bir süredir üzerinde çalıştığı ve uçuş testlerine başlanan döner kanat kargo İHA'yı vitrine çıkardı.
Ucuz ve risksiz bir çözüm olarak geliştirilen kargo İHA, 275 kilogram maksimum kalkış ağırlığına sahip bulunuyor. Kendi kendine otomatik kalkış yapabilen, link olmayan bölgelere gidebilen, kargoyu alıp taşıyabilen bir sistem olarak geliştirilen araç bir tuşa basılarak kendisinden beklenen görevleri yerine getiriyor. Kargo İHA, ileri üslerde ve üs olmayan bölgelerde sadece koordinat verilerek görev yapılmasına olanak sunuyor. TUSAŞ İHA Sistemleri Genel Müdür Yardımcısı Ömer Yıldız, "80 kilogram faydalı yükü 1 saat, 50 kilogram faydalı yükü 3 saat uçurma kabiliyetine sahibiz. Otonom uçuş testlerine de başladık. 2 ay içinde Savunma Sanayii Başkanlığı'na teslim edeceğiz" dedi. AA
ATAK 2'DE TESLİMAT 2025'TE
AĞIR sınıf taarruz helikopteri ATAK 2, 1200 kilogram faydalı yük kapasitesi dolayısıyla daha fazla elektronik harp donanımı kullanabilecek. ATAK helikopteri 8 kilometreden hedefe angaje olabilirken ATAK 2'de bu mesafe 20 kilometreye çıkacak. Rusların ve ABD'lilerin yaptığını tekrarlamıyoruz. Bundan yüzlerce satacağız. Taşıma kapasitesi yüksek, motoru güçlü, atak bir helikopter. Şu anda uçuyor, teslimat 2025'te.
Bu köşe yazısını aşağıdaki linke tıklayarak sesli bir şekilde dinleyebilirsiniz