Çalışmaları hızla devam eden yerli otomobilin kendi şehirlerinde üretilmesi için bir çok şehir yarışırken, bu projenin bir parçası olmak isteyen yerli üreticilerde de büyük hazırlık var. İşte onlardan biri bu yılı yüzde 25 oranında büyümeyle kapatmaya hazırlanan yerli lastik üreticisi Petlas.
F16'lar başta olmak üzere tüm askeri araç lastiklerinden, ticari ve binek otomobil lastiklerine kadar 300'ü aşkın çeşit ve 80 farklı desende lastik üreten Petlas'ı özelleştirmeden 35 milyon dolara Kombassan almıştı. Ne ilginç ki aynı ihaleye katılıp kazanamayan Abdulkadir Özcan Grubu (AKO) 2005'te şirket yeniden satışa çıkınca, 65 milyon dolara Petlas'ı satın aldı ve bugüne kadar büyük bir kısmı özkaynaktan gerçekleştirilen tam 500 milyon dolarlık yatırım yaptı.
Anadolu'nun gücü işte burdan geliyor.
Ankara'da lastik sektöründe distribütor olarak güçlenen grup, Petlas'ı alarak sanayiciliğe adım atıyor ve doğru hamlelerle Petlas'ı her yıl çift haneli büyütmeyi ve 100'den fazla ülkeye ihracat yaparak isminden söz etmeyi başarıyor.
Abdulkadir Özcan'ın iki oğlu Mustafa ve Sabri Özcan kardeşlerin yönetimindeki Petlas'ın, genel müdürlük koltuğunda Yahya Ertem oturuyor ve finans yönetimini de Furkan Yazgan yapıyor. Önceki gün bir araya geldiğim Yazgan, Petlas'ın grup tarafından satın alındıktan sonra 350 olan bayisinin 1200'e çıktığını ve Kırşehir'de 2 milyon metrekarelik bir alanda yer alan fabrikasında 2018 yılında 140 bin ton lastik üretimi yapacağını, geçen yıl 120 bin tonluk üretim gerçekleştirdiğini söylüyor.
İstanbul Sanayi Odası'nın yaptığı 'Türkiye'nin En Büyük 500 Şirketi' içinde 95'inci sırada yer alan Petlas, ihracatta da 65'inci sırada yer alıyor. Yazgan şimdi hedefin ilk 50'ye girmek ve ihracatı 500 milyon dolara çıkarmak olduğunu anlatıyor.
Hali hazırda şirket en büyük ihracatı Mısır'a yapsa da toplamda ihracatının yüzde 45'ini Avrupa'ya gerçekleştiriyor daha da ilginci en çok ihracat yaptığı ikinci ülkenin, lastik konusunda en iddialı ülkelerden biri olan İtalya olduğunu öğreniyorum.
Yazgan Petlas'ın bu yılı 1.7 milyar liralık ciroyla kapatacağını söylüyor.
Öğreniyorum ki Petlas'ı aldıktan sonra jant ve akü üretimine de giren AKO Grubu'nun toplam cirosu da 1.9 milyar lirayı buluyor.
Peki Petlas'ı satın alıp 10 katı büyütmeyi başaran AKO'nun başarısı nerden geliyor? Furkan Yazgan, ar-ge'ye yaptıkları yatırımın meyvesini yemeye başladıklarını ve bugün ikisi doktoralı 45 mühendisin çalıştığı ar-ge'de teknoloji konusunda önemli projeler gerçekleştirdiklerini söylüyor.
Petlas'ın 70 bin metrekarelik büyüklükte ve 2.1 kilometre uzunluğundaki test pistinin de yakında AB'deki 'The European Tyre and Rim Organisation' akredite olacağını öğreniyorum.
İşte tüm bu hazırlıklıklar ve 2023 yılına kadar gerçekleşecek olan 200 milyon dolarlık yeni yatırım projeleriyle Petlas da yerli otomobilinin lastiklerini üretmeye talip.
AKO Grubu, Petlas'ın dışında 2015 yılından beri Sumitomo Grubu ile yaptığı ortaklık ile Ankara'da Dunlop ve Falken marka lastiklerin üretimini de gerçekleştiriyor. Bu yatırımın değeri de 526 milyon dolar ve yüzde 20'si AKO'ya ait. Günlük 14 bin adet lastik üretilen fabrikanın yatırımı 2019'da tamamlanacak. Yazgan lastik sektöründeki tecrübelerinin hem Türkiye'de hem de dünyada kanıtlandığının altını çiziyor ve "O gün geldiğinde biz de yerli otomobilin lastiği için harekete geçeceğiz" diyor.