Türkiye'nin ekonomisi hakkında kim ne derse desin, üretim yapıp, bir de üstüne markalı ihracat ve yurtdışında mağaza açarak katma değeri yüksek ürünlerle karşımıza çıkan sanayicilerin anlattığı tablo çok daha pozitif.
İşte o yüzden kurlar dalgalansa ve ekonomi zora girse dahi ben, ülkenin sahip olduğu üretim ve ihracat gücüyle hep çok daha hızlı toparlanacağına ve küçük ve orta ölçekli şirketlerin dinamizmine inananlardanım.
Bugün tabii sözü getireceğim üretici bir KOBİ değil, İstanbul Sanayi Odası'nın her yıl açıkladığı Türkiye'nin en büyük 500 sanayi kuruluşu listesinde 2017 yılında 53 basamak birden yükselerek 279'uncu sıraya yerleşen yatak ve mobilya üreticisi Yataş.
1976 yılında Anadolu'daki ilk sünger fabrikasını kuran Yataş, Kayseri'de 1979 yılında yatak üretmeye başlamış ve yıllar içinde büyüyerek şu anda Türkiye'nin en büyük ikinci yatak ve mobilya üreticisi konumuna gelmiş durumda. 2000'lerde Yataş'ın büyüme trendi durmuş olsa da 2010'dan itibaren şirket yeniden atağa kalkmıştı. Ancak son yıllarda şirketteki büyüme adeta baş döndürüyor.
Genel Müdür Nevzat Yıldız ile bir araya geldiğimde, son 5 yılda cironun 4 kat artarak 188 milyon liradan 800 milyon liraya gelmesini neye borçlu olduklarını tabii ki sordum. Öyle ya, Yataş'ın özellikle son 3 yıldaki büyümesi çok dikkat çekiyor. Şirket cirosu 237 milyon, 2016 cirosu 502 milyon ve 2017 cirosu da 801 milyon lira. Düşünsene tarihin en kanlı darbesinin yaşandığı, terörün göz açtırtmadığı yıllarda pek çok sektörde işler neredeyse durmuştu ama Yataş 2016'da yüzde 54, 2017'de ise yüzde 58 oranında büyümüş. Yataş'ın bir önceki yıla göre net karı da yüzde 66 oranında artmış. Bu yılın ilk 3 ayında ise büyüme bir önceki yılın aynı ayına oranla yüzde 31. 2 oranında yükselmiş.
Nevzat Yıldız yeniden yapılanmanın güzel sonuçlarını aldıklarını, satış odaklı olmaktan çıkıp pazarlama odaklı bir anlayışa geçtiklerini, tüm ürün gamını yenilediklerini söylüyor.
Yataş, 2017 yılında yurtiçinde 99, yurtdışında ise 10 yeni mağaza açmış. 2018 yılında büyüme durmuyor. Yıldız yurtiçinde 104 mağaza daha açma hedefi koymuş ve bunlardan 70'inin protokolünü de imzalamış. Öğreniyorum ki Yataş'ın yurtdışındaki mağaza adedi 55'e yükselmiş. Hedef bu yıl bu sayıyı 90'ın üzerine çıkarmak. Yıldız, Almanya, Romanya ve Ortadoğu başta olmak üzere yurtdışında büyüme planlarından vazgeçmediklerini söylüyor.
2017 yılında hükümetin piyasayı canlandırmak için aldığı mobilyadaki KDV'nin yüzde 18'den 8'e düşürülmesinin yarattığı canlılığı Yataş ve diğer mobilya üreticileri satışlarında yaşamış. Nevzat Yıldız, "Sektör coşmuştu. Mobilya sektörü yüzde 25 gibi bir büyüme yaşadı" diyor. Şimdi tabii sektör KDV indiriminin devamını Ankara'dan bekliyor ancak yaklaşan seçimler nedeniyle bu isteklerinin şu anda yerine gelmeyeceğini de biliyor.
Yataş, 2017 yılında 100 milyon liralık yeni bir yatırımla Ankara ve Kayseri'deki fabrikalarını büyütüyor. Öğreniyorum ki şirket mobilya sektöründe bir alt marka yaratmak için Divan Home ve Divan Mobilya'yı da satın almış.
Gördüğüm şu, her sektörde Türkiye'yi büyüten şirketlerin döviz kredileri nedeniyle maliyetleri artsa da yatırımları ve yurtdışı açılımları durmuyor.