Arka arkaya, adeta göz açtırmayan terör olayları, patlayan bombalar ve hain darbe girişiminin üzerinden sadece bir yıl geçti. Türkiye yaşadığı tüm zorlukları büyük bir mücadele vererek aşmaya çalışıyor. Ülkemizin başına gelen pişmiş tavuğun başına gelmedi galiba. Ekonomik ve jeopolitik olarak hiç de kolay günlerden geçmiyoruz.
Tüm bu yaşananların yanında hepimize umut olan gelişmeler ne güzel ki kültür sanat alanında yaşanıyor. Bizi iyileştiriyor, umudumuzu asla yitirmememiz gerektiğini gösterip duruyor. Önceki gün İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı (İKSV) Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, Koç Holding Dış İlişkiler ve Kurumsal İletişim Direktörü Oya Ünlü Kızıl, İKSV Genel Müdürü Görgün Taner ve İstanbul Bienali Direktörü Bige Örer ile bir araya geldik ve 8 hafta süren 15. İstanbul Bienali'nin Türkiye'ye olan pozitif çıktılarını konuştuk.
Düşünün ki eylül ayında kapılarını açan ve bence Türkiye'ye en çok yakışan konseptle yani 'İyi Bir Komşu' temasıyla birbirinden çarpıcı eserlerin sergilendiği bienal için, yurtdışından gelen gazeteci sayısı 300'ü bulmuş. Denen o ki bu kadar çok gazeteci genel seçimlerde dahi Türkiye'ye gelmiyor. Yabancı gazeteciler Türkiye'ye geldiği gibi, bienali ve Türkiye'yi konu alan tam 600 haberi, köşe yazısını, tv programını ülkelerindeki izleyici ve okurla buluşturdu. Kuşkusuz bundan daha güzel, daha pozitif bir tanıtım yok. Bülent Eczacıbaşı, sadece Alman basınında bienalin yeteri kadar politik olmadığıyla ilgili yazılar çıktığını, bunu da iki ülke arasındaki gerginliğe bağladıklarını söylüyor. Çünkü Alman basını yeteri kadar politik bulmazken, diğer ülkelerden gelen gazeteciler bienalin güçlü politik mesajlar da içerdiğini yazıp, mülteci ve göç sorunlarıyla ilgili çarpıcı eserlere yer vermiş.
Öğreniyoruz ki bu yıl bienali 8 hafta içinde 440 bin ziyaretçi gezmiş. Aynı zamanda yapılan paralel sergilerle birlikte bu sayı 600 bine ulaştı bile. Düşünün ki sadece Abdulmecit Efendi Köşkü'ndeki Ömer Koç Koleksiyonu, 'Kapı Çalana Açılır' isimli paralel sergiyi 50 bin kişi ziyaret etmiş. Bir diğer paralel sergi olan ve daha Ocak ayına kadar devam edecek Sabancı Müzesi'ndeki Ai weiwei sergisi de şu anda 50 bin izleyiciye ulaşmış. Şehirdeki tüm bu etkinliklerin ekonomik hayata olan pozitif etki de gözlerden kaçmamalı.
İstanbul Bienali'nin Koç Holding'in ana sponsorluğunda ücretsiz olarak halkla buluşması özellikle son birkaç bienaldir izleyici sayısının da katlanmasını sağladı. Ne güzel ki toplumsal konularla ilgili eleştirel bakma açısından demokratik bir ortam sunan ve özgür düşüncenin en güzel şekliyle sergilenebildiği İstanbul Bienali hepimize oksijen alanı oldu ve olmaya devam edecek.