Komşuları tarafından tecrit uygulanmaya başlanan Katar'da dev projeleri olan Türk şirketlerinin şu günlerde neler yaptığını merak edince, STFA İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Alp Taşkent'i aradım ve kendisini Katar'ın başkenti Doha'da yakaladım.
Katar'da 700 şirketi eleyerek 2014 yılında Doha Metrosu'nun 'Gold Line' olarak bilinen altın hattının ihalesini 4.4 milyar dolara kazanan STFA ve Yapı Merkezi, şu anda projenin 3'üncü yılında 11 bin kişiyle inşaatı vaktinde tamamlamak için hummalı bir çalışmanın içinde.
Kara, hava ve deniz sınırları kapatılan ülkeye şu anda Türkiye ve İran'dan kargo uçaklarıyla gıda başta olmak üzere yardım gönderiliyor.
Doha yönetimi, deniz ablukasını geçen hafta bir gemisini Umman Limanı'na göndererek kırmıştı. Şimdi Umman yolu açıldığı için ülke bir nebze rahatlamış olabilir ancak öğrendiğim kadarıyla başta süt ürünleri olmak üzere günlük üretilen ve komşu ülkelerden tedarik edilen gıda ürünleri Katar halkı için sıkıntı yaratıyor.
Alp Taşkent, Körfez ülkelerinin Türkiye'nin dostu olduğuna inanıyor ve açıkçası bu krizin de Ramazan Bayramı başlamadan biteceği yönünde iyimserliğini koruyor.
Bu arada tabii 'Umman bir fırsat olarak karşımıza çıktı' da diyor ve ekliyor: "Katar'a gelen birçok mal Suud yerine Umman'dan geçmeye başlamış bile. Sanıyorum bir sürü şirket şimdi Umman'da kurulacak. Bu da Türk şirketleri için yeni bir fırsat anlamına geliyor." Kaldığı otelde yemek konusunda hiç sıkıntı yaşanmadığını ve Katar halkının da sakin olduğunu anlatıyor Taşkent.
Alp Taşkent'e şantiyelerinin bu krizden etkilenip etkilenmediğini de sordum ve öğrendim ki sadece Körfez ülkelerinden gelmiş olan mühendis kadrosundan iki kişi çağrı yapılınca ayrılıp, ülkesine dönmüş.
Onun dışında bir problem yaşanmamış.
Yönetim kurulunun Doha'da toplandığını ve krizin etkileri konusunda neler yapacaklarını tartıştıklarını anlatan Alp Taşkent, Katarlı müşterilerinin özellikle lojistik konusunda kendilerine yardımcı olduğunu söylüyor.
"Türk üreticileri davet ediyoruz. Herkes Dubai'den geçemeyecek. Büyük bir fırsat çıktı" diyor. Öğreniyorum ki STFA ve Yapı Merkezi'nin 3 yıl önce başladığı metro inşaatının yüzde 60'ı tamamlanmış durumda.
Doha Metrosu 'Gold Line' hattı, Katar'ın ev sahipliğinde yapılacak 2022 Dünya Kupası'na hazırlık projeleri arasında en büyük yatırım olarak biliniyor.
Ekonomi dünyası çok ilginç. Bir taraftan ciddi bir ambargo uygulanırken ve tecrit politikası yürütülürken öte yandan büyük yatırımlar da durmadan devam ediyor. Öyle ki dün bu yazıyı kaleme aldığım sıralarda, ajanslar, Avrupalı enerji şirketi Royal Dutch Shell ile Katar Petroleum Şirketi'nin uluslararası deniz taşımacılığında kullanılmak üzere dünya çapında sıvılaştırılmış doğalgaz yakıt ikmal tetisleri kurma anlaşmasını imzaladığını da geçiyordu. Düşünün ki Shell'in de Katar'daki yatırımları 20 milyar doların üzerinde.