Gebze'de 40 milyon liralık yatırımla dünya çapında bir araştırma geliştirme merkezi açan Şişecam, gözünü dış pazarlarda öne çıkan markalara dikti.
Şişecam inorganik büyümek istiyor.
Şişecam Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Genel Müdürü Prof. Dr. Ahmet Kırman'ın kapılarını ilk kez bir grup gazeteciye açtığı Şişecam Bilim ve Teknoloji Merkezi'ni Şişecam Araştırma ve Teknolojik Geliştirme Başkanı Prof. Dr. Şener Oktik ile birlikte gezdirdi.
Avrupa'da cam ev eşyasında ikinci, düzcamda üçüncü, cam ambalajda dördüncü büyük üretici konumundaki Şişecam'ın bir yandan Gebze'de yüksek teknoloji ürünlerinde son yenilikler için hummalı çalışmalar yürütürken diğer yandan da yeni marka satın alma arayışında olduğunu Genel Müdür Ahmet Kırman'dan öğreniyoruz.
En son borsaya yaptıkları açıklamada öğrendik ki dünyanın en büyük cam ev eşyası üreticisi Fransız ARC'ye Şişecam'ın ortaklarından Paşabahçe talip oldu. Ancak bu süreç şirketin Fransız hükümetinin yardımıyla kurtarılmasıyla olumsuz sonuçlandı. Kırman, "Büyümeye şirket, marka satın alarak devam etmek istiyoruz bundan sonra" diyor. Kırman, halihazırda Şişecam'ın dünya cam sektörünün ana faaliyet alanları olan düzcam, cam ev eşyası ve cam ambalajın üçünde birden faaliyet gösteren tek global şirket olduğunu söylüyor. Bugün itibariyle Şişecam'ın Türkiye'nin dışında, Almanya, İtalya, Bulgaristan, Romanya, Slovakya, Macaristan, Bosna Hersek, Rusya Federasyonu, Gürcistan, Ukranya, Mısır ve Hindistan'da 44 üretim tesisi bulunuyor ve bu yatırımların değeri 3 milyar doları buluyor.
Gebze'de 15'i doktoralı 120 tam zamanlı araştırmacıyla yeni teknolojiler üzerine çalışan Şişecam'ın şu günlerde hangi çalışmalar üzerine yoğunlaştığını görmek üzere Bilim ve Teknoloji Merkezi'nin laboratuvarlarında dolaştık. Toplamda 225 kişinin çalıştığı merkez, yeşil bina sertifikasına da sahip. Şişecam aslında Türkiye'de ilk araştırma geliştirme merkezini 1976'da Karaköy Nimet Han'da kuran bir şirket. Gebze'deki merkez ise bugün dünyanın en gelişmiş, ileri teknoloji merkezi konumunda. Şirket doğalgaz ve elektrik tüketimini düşürmek için bir dizi çalışma yürütüyor burada. Neticede Şişecam, Türkiye'deki fabrikalarında yılda 1.4 milyar metreküp doğalgaz, 1.1 mlyar kilowatsaat elektrik tüketiyor ve fırınların daha az enerji harcayarak cam üretmesi için yeni teknolojiler geliştiriyor.
Düzcamda bina ve otomobillerde en yüksek kalitede termal, optik ve akustik konforu sunan teknolojiler üzerine çalışılan merkezde cam ambalajda kullanılan camı inceltip hafifletme ve mekanik mukavemeti artırmaya yönelik çalışmalar yürütülüyor. Merkezi gezerken, kırıldığında dağılmayan, tuzla buz olup tehlike yaratmayan ya da antibakteriyel şişeler de gördük, aldığı ışığa göre renkten renge giren vazolar, sürahiler de. Şişecam cironun yüzde 1'ini arge çalışmalarına ayırıyor.
Ahmet Kırman, Şişecam'ın bugün günde 1000 ton düzcam üretebilen boyutlara ulaşmış olan fırınlarını da yine kendi bilgi ve teknolojisiyle ürettiğini söylüyor. 5 yılda toplam 400 milyon dolarlık bir yatırım yaptıklarını da anlatan Kırman, sadece bir fırının yenilenmesinin 15 milyon doları bulduğunu belirtiyor.
Milano'da mağaza açacak!
Şişecam Genel Müdürü Ahmet Kırman, yaklaşık yüzde 15'ini Avrupa Kalkınma Bankası'nın 125 milyon dolara satın aldığı Paşabahçe'nin 800 milyon dolar ciroya ulaştığını söyledi. Yurtdışı açılma planlarını da anlatan Kırman, ilk denemeyi Bulgaristan'da yaptıklarını ancak gerçek anlamda ilk mağazayı nisan ayında Milano'da açacaklarını müjdeledi.
"Rusya'da fırsatlara bakıyoruz"
Şişecam'ın en önemli pazarlarından biri de tesislerinin de olduğu Rusya. İçine girdiği kaosun ekonomiye etkisini bu ülkeyle iş yapan tüm şirketler yaşıyor. Kırman ise bu konuda şöyle diyor:
"Rusya ekonomisi tepetaklak. Rusya'da biz pazarın lideriyiz. Ekonomi kötü diye fırınları durduracak halimiz yok. Ama tabii ki bu durum karşısında çıkabilecek fırsatları da değerlendireceğiz."