Markalaşma sürecine yıllar önce başlayan, katma değeri yüksek üretimi önceliği yapan bir şirket olarak tanıdım Bilsar'ı. Yıllar önce Bil's Beyaz Gömlek konseptiyle ortaya çıktığında, öyle ince detaylara önem vermişti ki... Ünlü tasarımcı Bülent Erkmen de vardı bu yolculukta, yazar Fatih Özgüven de. Mimar Han Tümertekin de fotoğrafçı Nazif Topçuoğlu da. Her bir gömleğin bir tasarımcısı, bir hikayesi vardı ve böylesine odaklanınca başarı da kendiliğinden geldi. Bilsar, Türkiye'nin katma değeri yüksek, ünlü markalara üretim yapan, aynı zamanda kendi markalarıyla yaptığı gömlekleri de ihraç eden önemli gömlek üretim üslerinden biri haline geldi.
Hikayesini çok iyi bilmeme rağmen üretim tesislerinin bulunduğu Çorum'a yolum hiç düşmemişti. Ta ki geçtiğimiz pazartesi gününe kadar. Bilsar Yönetim Kurulu Başkanı Selman Bilal ile birlikte 24 saatlik hızlı bir Çorum turu yaptık ve şimdilerde İstanbul'daki merkezlerinde 'siber satış' için yeni satış modülleri üzerinde çalışan, perakende diye bildiğimiz şeyi alt üst eden yeni trendlerle uğraşan Bilsar'ın geleceğe dönük yüzünü, baba memleketi Çorum'da kimlere borçlu olduğunu da gördük.
Bir fabrika düşünün ki neredeyse tamamında kadın işçiler ve yöneticiler görev yapıyor. 20 markaya üretim yapan Bilsar'ın Çorum tesislerinde tam 960 kişi çalışıyor ve bunların 900'ü kadınlardan oluşuyor. İş-Kur'un da 'İş Başı Eğitim Programı' sayesinde 60 çalışan da fabrika içi eğitim alıyor ve bu sırada maaşları da İş-Kur tarafından ödeniyor. Fabrikada öğreniyoruz ki çalışanların yaş ortalaması 25 ile 35 yaş arası. Ancak son zamanlarda fabrikaya 40 yaş üstü kadınlar da çalışmak için başvurmaya başlamış ve Bilsar onları da işe almaya başlamış. Her zaman eline geçen tüm parayı ailesine, çocuklarına ve eğitime harcayan kadınlar burada da çocuklarını üniversiteye gönderdikten sonra onların eğitimi için tekrar çalışmaya başlamış.
Yılda 2.3 milyon gömleğin üretildiği fabrikada üretimin büyük bir kısmı ihraç ediliyor. 2014 yılında 191 milyon liraya ulaşan cironun 140 milyon lirası ihracattan gelmiş. Her yıl çift haneli büyüdüklerini belirten Selman Bilal, bu yıl dövizin hareketinden dolayı bir tahmin de bulunamıyor ama ihracatın ABD'den, Avrupa'ya kadar geniş bir alana yayılması nedeniyle olumsuzluklardan daha az etkileneceklerini söylüyor. 'Bu yıl biraz izleme, görme yılı' diyen Bilal, başta İstanbul'da 20'ye yakın mağazaya ulaşacaklarını söylüyor. Öğreniyoruz ki yakında bildiğimiz anlamda Bilsar mağazaları da tarihe karışacak. Daha küçük metrekarelerde küçük sergi alanlarında göreceğimiz gömlekler, vücut ölçülerinize göre yapılarak daha sonra adresinize postalanacak.