Türkiye'nin en iyi haber sitesi
HASAN GENÇ

Akıllı telefon pazarında dengeler değişebilir mi?

Hızla büyüyen akıllı telefon pazarı en gözde endüstrilerden birisi olmayı başardı. Teknoloji şirketleri ise bu pastadan pay kapabilmek için kıyasıya bir rekabete girişmiş durumdalar.

2007 yılından itibaren şekillenmeye başlayan akıllı telefon pazarında "atı alan Üsküdar'ı geçti" demek için henüz erken olduğunu düşünüyorum. Raporlara bakınca pazarda halen önemli fırsatlar olduğunu söyleyebiliriz.

Araştırma şirketi IDC (International Data Corporation) rakamlarına göre 2013 yılının ilk çeyreğinde toplam cep telefonu satışları yıllık %4'lük bir artışla 418.6 milyona ulaşmıştı.

Araştırmanın en dikkat çeken detayı ise akıllı telefon satışlarının ilk kez %50'yi geçmiş olmasıydı. Ocak, Şubat ve Mart aylarında satılan telefonların %51.6'sını akıllı telefonlar oluşturuyor.

Akıllı telefon ve cep telefonu (akıllı olmayan) pazarı keskin bir çizgi ile ayrılıyor. Akıllı telefon pazarının öncü markası Apple, sadece akıllı telefon üretiyor ve pazarda 2'nci sırada. Cep telefonu pazarının 2 numarası olan Nokia, akıllı telefon pazarında ilk 5'e bile girememiş durumda.

Potansiyel büyük

Ülkemizdeki operatörlere bakacak olursak; Turkcell, abonelerinin %24'ünün akıllı telefon sahibi olduğunu açıklamıştı, bu oran Avea'da %27 olarak açıklandı. Ülkemizde akıllı telefon sahipliği oranının kabaca %25 olduğunu söyleyebiliriz. ABD, Kanada ve Avrupa Birliği ülkelerinde akıllı telefon penetrasyonu %50'ye ulaşmış durumda, 2017 yılı itibariyle Avrupa'daki akıllı telefon penetrasyonunun %90 olacağı tahmin ediliyor. Türkiye'deki akıllı telefon pazarındaki büyüme bu kadar hızlı olmasa da büyük bir potansiyel mevcut.

Bu rakamlar ışığında akıllı telefon pazarında halen büyük bir potansiyel olduğunu rahatlıkla söylemek mümkün. Ancak pazarda karlılığı yüksek üst seviye modellerin oluşturduğu pazarda rekabet son derece yoğun.

Samsung ve Apple akıllı telefon pazarının yarısını domine etmiş durumda. Pazarın geriye kalan yarısında LG, Sony, HTC, Nokia, Huawei, ZTE gibi markalar dışında onlarca küçük marka mevcut. Tabii tüm bu değerlendirmeyi yaparken dünyadaki akıllı telefon penetrasyonunun halen %50'nin altında olduğunu unutmamak lazım.

Bütçe dostu modeller

Halen insanlar neden akıllı telefon tercih etmiyor sorusunun iki önemli cevabı var; bunlardan birisi teknolojiye uzak oluş, diğeri ekonomik gerekçeler.

Akıllı telefon pazarındaki dengeleri giriş seviyesi olarak adlandırdığımız hesaplı modeller belirleyecek. Apple bile önümüzdeki aylarda satışa sunacağı 'hesaplı iPhone' modeli ile pazar payını artırma planları yapıyor. Amiral gemisi adı verilen en iddialı modellerin özelliklerinin kırpılmış 'mini' versiyonları da bütçe dostu telefon arayan tüketicilerin beğenisine sunuluyor.

'Multimedia Phone' olarak adlandırılan ve yarı akıllı diyebileceğimiz telefon modelleri Hindistan, Çin gibi gelir seviyesinin düşük olduğu ülkelerde oldukça popüler. Bu segmentte Nokia'nın Asha serisi önemli bir pay kapmış durumda.

Yeni oyuncular sahaya iniyor

Akıllı telefon pazarındaki oyun değişir mi? Gelişmekte olan bu endüstri kaç oyuncuyu barındırır? Bu soruların cevabını zaman gösterecek ama pazara önümüzdeki günlerde katılacak olan yeni oyuncular dengeleri değiştirebilir.

E-ticaret devi Amazon'un Kindle tabletleri ile yakaladığı başarıdan sonra akıllı telefon üretimi için Foxconn ile birlikte üretim için son hazırlıklarını tamamladığı haberleri geldi.

Tayvanlı bilgisayar üreticisi Asus, PadFone'dan sonra bağımsız kullanılabilen akıllı telefon üreteceğini açıkladı.

Ülkemizde akıllı telefon üretimi için Vestel son hazırlıklarını tamamladı.

Turkcell ise Gebze kod adıyla ilk yerli akıllı telefonu üreteceğini Şubat ayında Barselona'daki Mobil Kongresi'nde duyurmuştu. Turkcell'in Türkiye'de üreteceği akıllı telefonun 2013 yılı içinde satışa sunulacağı açıklandı.

Yerli bilgisayar üreticisi Casper'ın ilk akıllı telefon modeli Via satışa sunuldu.

HP geçtiğimiz günlerde akıllı telefon pazarına geri dönüş için sinyal verdi.

Bunlar dışında onlarca marka akıllı telefon pazarına girmek için hazırlıklarını sürdürüyor. Önümüzdeki dönemde akıllı telefon bolluğu yaşayacağız gibi görünüyor.

Büyüyen bir pazar da olsa bu kadar oyuncunun uzun vadede pazarda kalması mümkün olmayacaktır. Pazarda karlılığı yüksek üst segmentte yenilikçi ürünler sunabilen markalar, alt ve orta segmentte ise fiyat/performans dengesini tutturabilen markaların ayakta kalacağını düşünüyorum.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA