"Matematik testi ile birleşen geometri, sınavsız geçiş yerine ek puanla ön lisans programlarına giriş..." Son günlerde "lise öğrencileri ve velileri" için gündem bunlar. Bunun tek sebebi var:
İş bulma ve para kazanma garantili bir meslek edinmek; bu da sınavlardan geçiyor. İşte bu konuyu, değerli dostum ve İstanbul Kültür Üniversitesi Özel Projeler Danışmanı Nur Erdem Özeren'le değerlendirdik.
Bu gençlerin mezun olacağı 2023 Türkiye'sinde bitirdiği bölümden ve mesleğinden önemli birçok etken olacak. İş dünyasının beklentileri ile lise öğrenci ve velilerinin gündemi arasında uçurum var diyebiliriz. İş dünyası ne bölüm ismine, ne öğrencinin puanına, ne başarı sırasına bakıyor. Bunlarla işe girilmiyor.
Dünyada da, Türkiye'de de İşkur'un geçen yılki araştırmasına göre, aynı oranla, iş dünyası yüzde 80 oranında "referans" ile iş görüşmesine davet ediyor.
Bu torpil değil, kimse işe yaramayan birini torpille görüşmeye yönlendirmez.
Referans bir nevi kefalet. Ve kefil olunması için 2 etken gerekli; işini iyi ve düzgün yapmak, karakteri düzgün iyi insan olmak.
İş garantisi yok Biz gençlere ne iyi insan olmanın önemini, ne de işini düzgün yapmanın güzel bir meslekten önemli olduğunu anlatmıyor ve öğretmiyoruz. İş hayatına kendini hazırlamak yerine, Tıp, Hukuk, Mimarlık gibi iş garantili olduğu düşünülen bölümlere gitmek kolay geliyor. Artık hiçbir bölümde iş garantisi olmadığını birilerinin gençlere söylemesi gerekiyor.
İş hayatına hazırlanmak için gençlerin yapması gerekenler aslında çok basit.
Üniversite, hatta mümkünse lise hayatını verimli geçirmek önemli.
Konferans, seminer ve panellere katılmak ve oradaki konuşmacılarla tanışmak, aynı zamanda referans olacak insanlarla da tanışmak anlamına geliyor. Kulüplerde aktif görev almak, tam olarak iş hayatı modellemesi. Staj yapmak, hatta bedava bile olsa çalışmak, işe girmekten daha kolay, ama mezuniyet sonrası işe açılan en büyük kapı. Yurtdışı deneyimi, 21. yüzyılın olmazsa olmazı. Ve hobiler, asla bırakılmamalı.
Günümüzde iş dünyası donanıma önem veriyor. Üniversitenin akademik kadrosunun yanı sıra, profesyonel kadrosu da araştırılmalı. Gençler, üniversite girişten itibaren ikinci bir bölümün de derslerini alıp çift ana dal yapmalı; ayrıca sertifikalarla eğitimini beslemeli. Seçilen üniversitenin kariyer merkezinin, hayata profesyonel olarak hazırlayıp hazırlamadığı da araştırılmalı.