ÖSYM'nin, 2017 LYS'de açık uçlu/ kısa cevaplı sorular da soracak olması önemli. Eğitim-öğretim sisteminde ölçme ve değerlendirmenin önemli iki amacı var. Öğretim faaliyetlerinin ne derece başarıya ulaştığının kontrolü ve öğretim sürecinin sonunda öğrenenlerin sıralanması ve belirli bir sistematiğe göre seçilmesidir. Bu özelliği ile de okullarımızın yaklaşımını ve öğretmenlerimizin öğretim şeklini de doğrudan etkiler.
2017 LYS de sınırlı sayıda soruyla başlayacak.
Ancak, ilerleyen yıllarda tüm soruların açık uçlu olmasını ümit ediyorum. Öğrencilerin sadece bilgiyi hatırlama veya kavramları bilme becerileri değil, analiz, sentez ve değerlendirme düzeyine kadar üst düzey becerilere de önem verilecek. Bu şekilde öğrenciler daha derin bilgiye sahip olacak. Bilgiyi daha iyi yorumlayabilecek, bilgiyi dayanıklı hale getirebilecek. Ortaöğretimdeki ve üniversitelerdeki eğitimin kalitesi de artacak.
Testlerde açık uçlu soru sayısı az olduğu için, sıralamayı pek etkilemez. Kısa cevaplı bu soruların payı, yüzde 2 veya 3'lerde. İşte bu önemli konuyu değerli dostlarım, Uğur Okulları Genel Müdürü Yücel Yücel ve Genel Müdür Yardımcısı Nevzat Kulaberoğlu ile değerlendirdik.
Sistem değişiyor Üniversiteye girecek her yıl yaklaşık iki milyon öğrenciye bu sınavlar nasıl adaletli uygulanabilir. Bu kadar öğrencinin sınavı kısa sürede ve hatasız nasıl değerlendirilebilir soruları geliyor. Uğur Okulları, 2013'te Türkiye genelinde yaklaşık 20 bin öğrenciye tümü açık sorulardan deneme sınavı uyguladı. Sonuçlarını da eğitim dünyamızla paylaştı. 20-21 Ocak'ta okullarında bu özellikte deneme sınavı yapacaklar.
Bu deneyimlerini sosyal sorumluluk bilinci çerçevesinde, 2017 LYS için ülke genelindeki devlet okullarımıza deneme sınavı yaparak paylaşmak istiyorlar. MEB'in, bu güzel isteği doğru değerlendireceğine inanıyorum.
ÖSYM, yapay zekâ teknolojisini kullanarak yakın gelecekte tüm soruları açık uçlu sınavlar yapacaktır. Yapay zekâ teknolojisi ile sınavda öğrencilerin yazacağı kompozisyon bile hatasız değerlendirilebilir. Bunun dünyada güzel örnekleri var. Biz de yapabiliriz.
Bu sayede üniversite mezunlarımızın bile, Japon lise mezunlarından geride olduğunu yazan raporları okumayız. Başta da söylediğim etki ile öğrenim düzeyimiz iyileşir.
2017 LYS de kısa cevaplı sorular bilinçli çalışan ve çok okuyan öğrencilere avantaj olacak. Bence 2017 LYS'de bu sorular ayırt edici olacak. ÖSYM de bu sorular üzerinden bir araştırma yapmalı. Örneğin bu soruları yanıtlayan ve yanıtlayamayan, aynı bölüme giren öğrencileri izleyebilir.
Çok yararlı veriler. Bu soruların kitapçıktaki sırası da iyi planlanmalı. Çünkü bu da öğrencinin cevap vermesi veya vermemesini etkiler. ÖSYM'nin bu konuda aldığı karar ve uygulama zamanı doğrudur.