Ortaöğretime giriş sınavına hazırlanan gençler ve aileleri, OKS'nin kalkacağını duyunca çok mutlu olmuşlardı. Artık gençler, yaşları gereği olan sosyal ve duygusal yaşamdan uzak kalmayacaktı. Ancak geçen hafta MEB tarafından yapılan açıklama sonunda, bu güzel rüyadan uyandılar. Değişiklikle gençlerin başarısı iki saatlik bir sınav yerine, son üç yılı değerlendirecek bir sisteme dönüştü. Eğitim düzeyi yüksek ortaöğretim okullarının kontenjanları, tercih eden öğrenci sayısından az olduğu için, zaten sınav kalkamazdı. Olsa olsa adı ve modeli değişebilirdi. Sonuçta da bu oldu. Kısacası bir gitti, üç geldi.
Modelin amaçları
MEB'e göre yeni model, öğrencilerin performansını sürece dayalı bir şekilde ve çok boyutlu olarak ölçmeye dayanıyor. Modelin amaçları, ilköğretim müfredatının başarılı bir şekilde uygulanmasını ve yeni müfredatın temel felsefesinin yerleşmesini sağlamak. Okulda sunulan eğitim ve öğretimi güçlendirmek ve daha anlamlı kılmak. Ortaöğretime geçişin, tek sınava bağlanmadan, sürece dayalı ve objektif bir yerleştirmeyle gerçekleştirilmesini sağlamak. Eğitim ve öğretimdeki kaliteyi artırmak ve okul dışı eğitim-öğretim faaliyetlerini okul programlarıyla uyumlu hale getirmek. Yeni modelde 6, 7 ve 8. sınıflarda yapılacak Seviye Belirleme Sınavları'yla (SBS) öğrencinin süreçteki gelişimini değerlendirmek. Okullar arasındaki farklılıkları gidermeye yönelik veriler sağlamak. Öğretmenlerin yıllık olarak performansını gözlemeye yönelik verileri saptamak. Öğrencilerin üzerinde sınav kaygısını azaltarak, performans ve proje ödevlerini ortaöğretim kurumlarına yerleştirme sürecinde değerlendirmek gibi sıralanabilir.
Kademeli geçiş
2006-2007 öğretim yılı sonunda OKS uygulanacak. OKS puanlarına ilköğretim diploma notu yüzde 7 etki edecek. 2007-2008 öğretim yılı sonunda OKS yine uygulanacak. Bu sınavın puanlarına ilköğretim diploma notunun yüzde 20'si katılacak. Bu öğretim yılının sonunda ayrıca 6. ve 7. sınıflar yeni modelde öngörülen SBS'ye katılacak. Bu yıl (2006-2007) SBS 6. sınıflarda "bir şok etkisi yaşanmasın" diye uygulanmayacak. 2009'da yapılacak yerleştirmede 7. ve 8. sınıf SBS ortalamaları alınacak. Ondan sonraki yıllarda 3 SBS yapılacak. Bu şekilde öğrencilerin ortaöğretim kurumlarına yerleştirilmesi tamamen yeni model çerçevesinde gerçekleştirilecek.
Sistemin ilkeleri
6, 7. ve 8. sınıfların sonunda SBS yapılacak. Merkezi sistemle uygulanacak bu sınavlardaki soru içeriği müfredat odaklı olacak. Bu sınavlar yüzde 70 etkileyecek. 6, 7 ve 8. sınıfların sonunda öğrencilerin derslerde gösterdikleri başarı puanlarına göre Yıl Sonu Başarı Puanları (YBP) hesaplanacak. YBP belirlenirken,Türkçe ve yabancı dil derslerinin ağırlıklı katsayıları fazla olacak. Bu puanın da yüzde 25'i alınacak. Yöneltme ve Davranış Puanı (YDP), 6, 7. ve 8. sınıflarda öğrencinin sergilediği davranışlarla yöneltme yönergesinin verileri dikkate alınarak yapılan değerlendirmelere göre belirlenecek. YDS'nin yüzde 5 ağırlığı olacak. 6, 7 ve 8. sınıflarda her bir öğrencinin SBS,YBP ve YDP sonuçlarının belirlenen oranlardaki etkisine dayalı olarak, her bir sınıf için Ortaöğretime Yerleştirme Puanı (OYP) hesaplanacak. Her bir sınıf için elde edilen OYP'lerin toplamı alınarak, ortaöğretim kurumlarına yerleştirmede esas alınacak Genel Ortaöğretime Yerleştirme Puanı(GOYP) elde edilecek.
Yerleştirme kuralları
Her öğretim yılının sonunda 6, 7 ve 8. sınıflar için elde edilen OYP'lerin toplanmasıyla bulunan GOYP ilan edildikten sonra, öğrenciler okulların kontenjanlarına göre tercihlerini yapacak. Tüm ortaöğretim kurumlarına, GOYP sonuçlarına göre yerleştirme yapılacak. Ancak Fen, Anadolu, Sosyal Bilimler ve Öğretmen Liseleri'ni, öğrencilerin tercih edebilmesi için belirlenen baraj puanını geçmeleri istenecek. Bu puan mesleki teknik eğitime öğrenci yerleştirmede "mesleki yöneltme puanı", genel liselere yerleştirmede "genel yöneltme puanı"
olarak da kullanılacak.
İşte ortaöğretime geçişte yeni model. Bu hafta size bu modeli tanıtmaya çalıştım. Önümüzdeki haftadan itibaren köşemde, eğrisiyledoğrusuyla, bu modelle ilgili düşüncelerime ve sizin yorumlarınıza yer vereceğim.