Eğitim kalitesi yüksek bir lisede okuma hayali kuran her genci en çok heyecanlandıran kelime OKS'dir. 120 dakikalık sınavın sonunda açılacak kapı genci "nasıl bir yaşam istiyorum" sorusunun yanıtıyla karşılaştırıyor. Bu kapı, her geçen gün önünde biriken genç sayısının artmasından dolayı, daha da zor açılacak. Kısacası buradan içeri girecek küçük bir grup mutlu olurken, dışarıda kalan büyük bir grup ise mutsuzluklarıyla baş başa kalıyor.
Kaliteli bir liseli olmak, hayali bile güzel. İşte bu güzel düşünceler doğrultusunda yaklaşık 800 bin genç aileleriyle birlikte 2006 OKS'ye hazırlanmaya başladı. Aileler maddi, manevi fedakarlık yaparak daima onların yanında yer aldı. Binde bir puanın dahi çok önemli olduğu bu sınav sisteminde başarı çok zordu. Bu yüzden biz büyükler karşımızda ki on dört,on beş yaşında ki bu grubun; gençliğini,insanlığını,duygusal yaşamını unutup "ders çalış... ders çalış!" diye yüklendik. Belki de onları psikolojik olarak mahvettiğimizi bile fark etmedik.
Kontenjan krizi
Haftanın beş günü okula, iki günü dershaneye giden gençler iki cendere arasında sıkışıp kaldı. Derken OKS'ye girdiler. Sonuçlar temmuzda açıklandı. 1. yerleştirme, 2. yerleştirme derken ya kazandılar ya da açıkta kaldılar. 2. yerleştirmenin sonunda Türkiye genelinde 97 bin kontenjanın şu an yaklaşık 5 bininin açık olduğu belirlendi. Liselerin dolması gerekirken, kontenjanların boş kalması herkesi üzdü. Yüzlerce öğrenci, veli Anadolu ve Fen liselerindeki bu boş kontenjanların dolması için çözüm bekledi. Ve tüm gözler 3. yerleştirmeye döndü.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), kayıtları sona eren Anadolu ve Fen liselerinin, yeni öğretim yılına açık kontenjanla girdiği yönündeki haberler üzerine açıklama yaptı. "OKS sonuçlarıyla ilgili 1. ve 2. yerleştirmede tüm okullara kontenjanları kadar yerleştirme yapıldı" denilen açıklamada, mevcut açık kontenjan sayılarının, kazanan adayların kayıtlarını yaptırmamasından veya kaydını yaptırıp daha sonra çeşitli nedenlerle kaydını sildirmesinden kaynaklandığı vurgulandı. MEB açıklamasında, ortaöğretim kurumlarına öğrenci yerleştirme işlemlerinin, her yıl yayımlanan "Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Kılavuzu" esaslarına göre yapıldığını belirtti. Buna göre, 2006 OKS Tercih ve YerleştirmeKılavuzu'nda resmi Fen Liseleri, Anadolu Liseleri, Anadolu Öğretmen Liseleri ve Sosyal Bilimler Liselerine 2. yerleştirme işleminden sonra herhangi bir şekilde öğrenci alınmayacağı belirtildiği vurgulandı. Ancak MEB bu tür liselerde kaç kontenjan açığı kaldığı konusunda kamuoyunu bilgilendirmedi.
Bu açıklamadan sonra "boş kontenjanlar" konusu siyasi arenaya taşındı. CHP'li milletvekilleri MEB'in yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığı'na sunduğu önergede, 2. yerleştirmeden sonra boş kontenjan sayısının ne kadar olduğunu öğrenmek istedi. Ayrıca boş kontenjan olmasına rağmen MEB niçin 3. yerleştirme yapmadığı soruldu.
Geleceğimiz olan gençlerimizin heba olmaması için önce OKS tercih sistemini sorgulamamız gerekiyor. Bana göre son derece yanlış. Herhangi bir yanlış yapmamak istiyorsak, bu tür bir yerleştirmeyi ÖSS tercih sistemi gibi bir defada yapmalıyız. Yaklaşık 5 bin kontenjan sayısı 30'ar kişiden 166 sınıf anlamına geliyor. OKS'de 3. yerleştirme konusunda MEB'in değerli yöneticilerinin eğitimde kaliteyi ön plana çıkaran ve gençlerle, ailelerini mutlu edebilecek bir karar alacaklarına inanıyorum.