Meslek liselerine yapılan uygulamaya katılmıyorum. Büyük bir haksızlık olarak görüyorum. Mevcut uygulamada meslek lisesi öğrencilerine siz dört yıllık yükseköğretim programlarını seçmeyin deniyor.
İnsanların eğitim özgürlüğünün olması gerekiyor. Siz hangi tür okulda okursanız okuyun, mezun olduğunuz zaman istediğiniz meslekler olacaktır. Herkes kendisini o öğrencilerin yerine koysun. Genç on iki, on üç yaşlarında ilgi, istek, yeteneklerini ve kendini tanıyamıyor. Ancak ailelerinin ekonomik durumlarından dolayı kısa yoldan meslek sahibi olması düşüncesiyle bu meslek liselerine gönderiliyor. Ailelerin yönlendirilmeleriyle o meslek liselerine giden çocukların, belli bir yaşa geldiği zaman tercihi değişebilir.
Ancak o çocuğa istediği bölümde okuma hakkı vermediğiniz takdirde, bu defa aile ile çocuk karşı karşıya geliyor. Genç istemediği halde okuduğu o meslek dalında hayat biçimini zorla belirlemiş oluyor. Çocuklarımızın gittikleri okulun türü ne olursa olsun, bunların hepsi bizim çocuklarımız. Mutlu olacakları gelecekleri sunmak ve bu çocukları kazanmak bizim görevimiz.
Meslek liseleri öğrencileri kendi branşları dışında herhangi bir bölümü seçtiklerinde ortaöğretim başarı puanı o kadar düşürülüyor ki, bu öğrencilerin üniversiteyi kazanma şansı kalmıyor.
Türkiye'nin okul türlerinin yüzde 35'ini meslek liseleri oluşturuyor. Bunun sadece yüzde 4'ü imam hatip liseleri. Bu tür liselerde okuyan gençler sınavlarda sorulan kültür derslerini görmedikleri için zaten yeterince başarılı olamıyorlar. Bir de ortaöğretim başarı puanından bu çocuklara bir darbe daha vurmanın ne anlamı var?..
Tamam, amaç öğrencileri kendi alanlarına yönlendirmek. Bu düşünceye, ülkemizin kaliteli ara elemana ihtiyacından dolayı tüm kalbimle katılıyorum. Ancak bu öğrenciler merkezi yerleştirmede kendi alanları dışındaki 4-5-6 yıllık fakülteleri (tıp, mühendislik, işletme, iletişim vb...) tercih ettiklerinde, ağırlıklı ortaöğretim puanları 0.3 katsayısıyla değerlendiriliyor.
Üniversiteye girişteki bu yeni sistemde kullanılan katsayılar neredeyse onlara "Siz 4-5-6 yıllık fakülteleri kazanmayın" mesajını veriyor. Artı şu noktayı kesinlikle atlamayalım. Üniversiteye giriş bir sıralama sınavı. Kim kimden daha çok net yaparsa,onun kazanacağı bir sınav. Ancak meslek lisesi öğrencileri müfredatlarından dolayı soruların çıktığı ana dersleri az görmektedirler. Kısacası bu mağdur gençler bir taraftan puan, bir taraftan bilgi kaybıyla iki cendere arasında sıkışıyor ve eziliyorlar.
Eğitim sistemimizin içerisinde bu gençlere yapılan haksızlık değil de nedir?.. Üniversite giriş sınav sisteminde yapılacak değişiklik çok basit. Meslek lisesi öğrencisi; "kendi alanlarıyla ilgili" 4 yıllık fakülteleri (mesleki öğretmenlik... vb.) tercih ettiklerinde, ağırlıklı ortaöğretim başarı puanları 0.88 katsayısıyla, " yine kendi alanlarını takip eden" (Bilgisayar alanı Bilgisayar müh., Muhasebe alanı İşletme, Makine alanı, Makine müh., İletişim alanı Gazetecilik, RadyoTelevizyonvb.) 4-5-6 yıllık fakülteleri tercih ettiklerinde, ağırlıklı ortaöğretim puanları 0.8 katsayısıyla , "kendi alanı dışındaki" seçimlerinde ise 0.3 katsayısıyla değerlendirilebilir.
Üniversiteye giriş sınavında meslek lisesi öğrencilerine uygulanan farklı katsayının kaldırılması yönünde istediği değişikliği yapamayan Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), ortaöğretim kurumları arasında nakil ve geçişi düzenleyen yönergeyi değiştirdi. Meslek liselerinin hazırlık ve 9'uncu sınıfında başarısız olan öğrencilere genel liselere nakil yaptırma olanağı tanıyan yönergenin kapsamı genişletildi. Böylece meslek liselerinden genel liseye öğrenci geçiş yasağı kaldırıldı. Yeni yönergeye göre geçişler şöyle düzenlendi:
- Meslek lisesi öğrencileri hazırlık sınıfında başarısız olursa veya 9'uncu sınıfın sonunda yeterli ortalamayı tutturursa genel liseye nakil yaptırabilecek.
- Öğrenciler 10'uncu sınıfın sonunda genel lisede okumak istediği alanla ilişkili derslerin yıl sonu notlarının ortalamasının en az 3 olması durumunda nakil yaptırabilecek.
- Meslek liselerinden genel liselere geçen öğrenciler, görmedikleri dersleri aldıkları halde, haftalık ders saati sayısı 1 ders saatinden fazla olan derslerden de sorumlu tutulacak.
Öğrenciler ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavları dönemlerinde sınavlara alınarak borçlu derslerini verecek.
Bu yapılan değişiklikler, bana göre patlayacak duruma gelen bir balondan hava alma işleminden başka bir şey değil. Meslek lisesi öğrencilerinin çektikleri katsayı zorlukları 2006 ÖSS uygulanmadan giderilmelidir. Kısacası iş işten geçmeden bu gençlere yardımcı olmalıyız. Hiç kimse "Meslek lisesi gerçeğini" göz ardı edemez.