Bizdeki dizi ziyanlığının dünyada başka örneği var mı bilmiyorum. Görkemli kliplerle günler öncesinden ekranda tanıtılan, gazetelerde boy boy ilanları yayınlanan "iddialı" diziler bir de bakmışsınız iki bölüm sonra sessiz sedasız ekranı terk etmişler. Bu yıl da kanallar birbirinden "iddialı ve görkemli" yerli dizileri ekrana sürmeye hazırlanıyorlar. Reyting rekabetinin giderek kızıştığı şu günlerde olay artık tamamen "yumurta tokuşturmaya" dönüştü. Kabuğu sağlam olan ekranda kalıyor, olmayanın "cılkı" çıkıyor!
HAYDİ ÇÖPE!
atv Araştırma Bölümü'nden sevgili Necmiye Ertürk'ün yardımlarıyla geçen yıl "çöpe giden" yerli dizilerin bir listesini çıkarttım. Manzara gerçekten de ürkütücü. Geçen sezon atv, Show TV, Kanal D, Star TV, TRT ve TGRT'de tam 50 yerli dizi, sonu gelmeden ekrana veda etmiş. Bu tabloya Kanal 7, Flash TV ve Samanyolu TV'nin dahil olmadığını düşünürsek "kıyımın boyutları" daha da artıyor. Sezon başında 80-85 yerli diziyle yola çıkıldığı düşünülürse, neredeyse dizilerin yüzde 65-70'i çöpe gitmiş oluyor.
PRESTİJ KAYBI OLUYOR
"Deneme-yanılma" televizyon sektörü için en pahalı yöntemdir. Zamansız ekrana veda eden her dizi, o televizyon kanalı için paradan ziyade "prestij" kaybıdır. Zira deneme tahtasına dönen ekrandan, önce seyirci soğur. Kısa vadede belki dizinin geri kalan bölümlerine para harcamaktan kurtulur ve tasarruf yapmış görünürsünüz. Ama uzun vadede yitirilen prestijin faturası çok daha kabarık olur. Küçücük bir altyazı duyurusu bile yapılmadan ekrana veda eden diziler, izleyicide "adam yerine konulmama" ya da "saygıya değer bulunmama" duygusu yaratır ki bunun tamiri bazen yıllar alabilir. Umarım bu sezon televizyon kanalı yöneticileri "ekrana dizi yığmadan önce" bu durumu dikkate almışlardır.