Deniz Kuvvetleri'deki motor botlar ve ufak gemiler İçişleri Bakanlığı'nın emrine verildikten sonra Gümrük İdaresi'nin bir-iki gemisi, jandarma motorları, bir sürü sandal, yelkenli vesaire de bunlara katılarak ilginç bir filo kuruldu. Yüzlerce adacığa dikilmek üzere büyük çinkolar üzerine numaralar yazdırılıp yüzlerce tabela hazırlandı. Vasıtalar gruplandırıldıktan sonra, bir gece hava kararınca hep birden harekete geçtiler. Lozan Antlaşması'nda isim zikredilerek karara bağlanmamış olan bütün adacıklar, kayalıklar ve adalar ertesi sabah tanyeri ağarıncaya kadar fiilen ve hukuken Türkiye'ye kazandırılmıştı. Adacıkların büyüklerine göre üçer-beşer jandarmalı karakollar kurulup, küçüklerine gözetleme kuleleri yapılmış, nöbetçiler konmuş, hatta birçok tehlikeli yere deniz fenerleri bile takılmıştı.
Nizamettin Nazif Tepedelenli, bu hadiseyi anlattıktan sonra Şükrü Kaya'nın hamlesi Türkiye'ye yüzlerce adacık kazandırmış, ancak Fevzi Paşa ile arası açıldığından Atatürk'ün ölümünden sonra kendisine cumhurbaşkanlığını kaybettirmiştir, yorumunu yapar.
Şükrü Kaya, Atatürk'ün ölümünden sonra bir kenara çekilince Ege'de hakimiyeti tartışmalı adacık ve kayalıklar meselesi yakın zamana kadar fazla gündeme fazla gelmedi. Zamanında Adalar denizi dediğimiz Ege Denizi'nde bu toprak parçaları sonraki yıllarda zaman zaman şahsi gayretlerle hatırlatılmaya çalışıldıysa da esas olarak 1996'da Kardak krizi ile tekrar gündemimize girdi.
Şükrü Kaya - Fevzi Çakmak