Avrupa'daki araç sahiplerinin yüzde 31'ini kadınlar oluştururken, Türkiye'de bu oran yüzde 11'e düşüyor. Listede Türkiye'ye en yakın sırada yer alan Polonya'da bile bu oran yüzde 22 seviyesinde. İngiltere, yüzde 35 ile otomobil satın alan kadın sayısının en fazla olduğu ülke. ABD'de, yeni otomobil müşterileri içinde kadınların payının yüzde 50'nin üzerinde olduğu tahmin ediliyor. Japonya'da ise kadınların yaklaşık yüzde 40'ı otomobil müşterisi. TEB Cetelem, Cetelem Araştırma Merkezi'nin desteğiyle, TNS Sofres tarafından hazırlanan Otomobil Müşterilerinin Satın Alma Davranışları raporu, bu yıl 14 ülkeden yaklaşık 8 bin kişinin görüşüne başvurularak gerçekleştirildi. Araştırma sonuçları, sekiz Avrupa ülkesinde yeni otomobil satın alan müşterilerin yaş ortalamasının 2007'de 48 iken, 2012'de 52'ye yükseldiğini ortaya koyuyor. Yeni otomobil almaya en yatkın grup 55-64 yaş aralığındaki müşteriyken, gençlerin çok ilgi göstermediği görülüyor. Türkiye, Çin ve Güney Afrika gibi gelişmekte olan ülkelerdeki otomobil müşterileri ise çok daha genç. Bu ülkelerde otomobil müşterileri 45 yaşın altında. En genç müşteriler 35 ile Çin, 40 ile Güney Afrika ve 41 yaş ile Türkiye'de.
AKRABA ÖNERİSİ ÖNEMLİ
Otomobil satın almadan önce, farklı ve çok sayıda bilgi kaynağı kullanılıyor. Tüketiciler, en çok danıştıkları kaynakları sıralarken uzmanlaşmış internet sitelerini, otomobil üreticisinin de önünde konumlandırıyor. Yakın çevre ve profesyoneller karşılaştırmasında aile ve arkadaşlar kazanıyor. Yakın çevrenin önerileri, profesyonellerin önerilerinden daha önemli.
FİYAT BİRİNCİ SIRADA
Tüketicilerin otomobil satın alma sürecinde önem verdikleri kriterler değerlendirildiğinde ise çarpıcı sonuçlar ortaya çıkıyor. Araştırmaya katılan ülkelerde 'fiyat' otomobil seçiminde bir numaralı belirleyici unsur olma özelliğini muhafaza ederken, ikinci sırada 'yakıt tüketimi', üçüncü sırada ise 'güvenlik ve yol tutuş' gibi özellikler yer alıyor. Türkiye'de sürücüler de otomobil satın alırken bu üç kriteri göz önünde bulunduruyor. Fakat Türklerin tercihinde, yakıt tüketimi yüzde 58 ile birinci kriter olarak öne çıkarken, fiyat ve güvenlik ise ikinci ve üçüncü sırayı paylaşıyor.
OTOMOBİL SEVDASI SÜRÜYOR
Araştırmanın en çarpıcı sonucu ise Türkiye'deki otomobil kullanıcıları için, otomobillerin ve otomobil sahibi olma fikrinin pozitif algı yaratmayı sürdürmesi. Diğer ülkelerin aksine otomobil sevdamız sürüyor.