Söz konusu gençlik olduğu zaman erişkinlerin, özellikle de ailelerin temel beklentileri okul başarısı ve genç çocuklarının onlara göre boşa geçirdikleri zamanları yeteneklerini geliştirmeleri için kullanmalarıdır.
Çocukluktan itibaren yeteneklerini geliştirmelerini isteyen ve bu konuda arayışa giren aileler, gençlikle birlikte daha fazla sıkıntı çekmeye başlıyorlar.
Gencin kötü alışkanlıklar edinmemesi için spor, müzik gibi bazı aktivitelere yönlenmesini sağlamaya çalışıyorlar. Gelecekleri için bunu yapmak, yapmaya çalışmak doğru olsa da gidiş yolu her zaman doğru olamayabiliyor.
Aynı durum okul başarısı beklentileri için de geçerlidir. Gencin başarısı için her şeyi yapmaya çalışan ailelerin beklentileri gerçekçi olmayabilir ya da sorunu sadece gencin isteksizliğine bağlayarak iyice çözümden uzaklaşabilirler.
Gencin geleceği için yeteneklerini ve yeteneksizliklerini iyi saptamak gerekir. Aileler bu konuda objektif olmayabilirler.
Okulun ve sizin beklentileriniz gerçekçi değilse, genç zorluk çekecek ve zorluklara davranış sorunları da eklenecektir. Konuşmalar ve gerçekçi olmayan değerlendirmeler sonrasında, gencin başarısızlığını tembelliğe ya da isteksizliğe bağlarlar.
Oysa gencin öğrenmesini etkileyen bir sorunu, öğrenme güçlüğü olabilir.
Bu durumu fark etmeyen aile ve okul gence çok baskı yapabilir. Ailenin çocuğun bu durumunu kabul etmesi zordur. Ama okulla işbirliği yaparak, çocuğun gelişimini ve yeteneklerini iyi değerlendirmek, gence yardımcı olur. Böylece yeteneklerine uygun bir eğitim programı, tedavi planı ya da okul seçimi yapmak olanaklı olacaktır.
Bazı gençler ise ailelerini çok mutlu edecek şekilde sürekli ders çalışır ve okul başarısı ile ilgilenirler.
Okul dışı hobisi, aktivitesi, arkadaşları yoktur. Bunun nedeni ders dışı alanlarda yeteneksiz oluşu ve başarısız olma korkusu olabilir. Bazen ise sadece aileyi mutlu etmek için yapar ki, bu kaygıyı arttıran bir durumdur.
BASKI YAPMAYIN
Bazı gençler bir alanda çok yeteneklidir.
Çok iyi sporcu ya da sanatçı olabilir. Bazılarının ise yaşlarının üstünde zihinsel gelişimleri vardır.
Kendinden büyük olanların yapamadığı problemleri çözebilir. Bir grup genç ise her alanda başarılıdır. Her konuda beceri gösterir ama hepsinde en iyi olmazlar. Bu tür yeteneklerin olması avantaj gibi görünse de, sıkıntı yaratır. Diğerlerinden farklı olduğunu algılamak genci rahatsız edebilir. Akranları ile ilişki kuramayabilirler.
Oysa akran ilişkisi gelişim için önemlidir. Ayrıca ailenin çok şey beklemesi, beklentilerini gence yansıtarak onun adeta yük altında kalması baskı yaratır. Bu baskı gencin bir çok şeyden vazgeçmesine neden olabilir.
Önemli olan bir gencin yeteneğini ve isteklerini doğru değerlendirebilmek ve destekleyebilmektir.
Gençlerin geleceklerine ilişkin çıkan olumsuzluklarda sorun onların yeteneklerini değil, gençleri doğru değerlendiremeyip, destekleyemeyen aile, okul diye başlayan sistemlerin yeteneklerini sorgulamak gerekir.