Anneannem Japon icadı diyecekken dilini döndüremez; "Japon icabı" derdi. Bugünlerde bir reklam oynuyor televizyonlarda. Orada da, ileri teknoloji ürünü bazı şeyleri gösterip, "Bu aletin markası JVC. Yapan; Japonlar ya da Caponlar" gibisinden şeyler söylüyorlar. Zorlama anlatım ama çok da fena sayılmaz.
Voavv!..
Uzak Asya'nın dost ülkesi Japonya'da hemen her gün yeni bir şey icat ediliyor zaten. Dünkü gazetelerde de ''Fastech 360S'' adlı trenin ilk deneme seferine çıktığı Sendai ile Kamikata kentleri arasında saatte 275 kilometre hıza eriştiği yazıyordu. Birkaç yıl içinde bu hız daha da yükselip saatte 405 kilometreye çıkacakmış vauvv!...
Katil kim?..
Bir düşünün. Bu tren bizde olsa, Haydarpaşa Garı'ndan biner, 1 saat 10 dakika sonra Ankara'nın göbeğinde olurduk. Kalkarken videoya film koysalar, sonunu seyretmeye vakit yetmezdi.
Zar patlatan
Peki bunca hız yapınca korkunç bir gürültü çıkmaz mı o koca alametten? Güzergah boyunca kentte, köyde, kasabada oturan ahalinin. Yaylada, kırda, çimende otlayan kuzu, keçi, sığırın kulak zarları patlamaz mı? Bu nasıl önleniyor peki?
Koca cüsse
Japonlar (ya da Caponlar) bunu da halletmişler. Hem de gözlerini doğaya, hayvanlar alemine çevirerek yapmışlar bunu. Cüssesi büyük olduğu halde hem hızlı hem de sessiz hareket eden canlıyı araştırmışlar önce. Sonuç kimsenin tahmin edemeyeceği bir hayvan, Baykuş çıkmış
İlhama bak !..
Malum, baykuşlar gece avcısıdır. Kanatları gürültülü olsa, av hemen kaçar, baykuş acından ölür. Oysa bir hayalet uçak gibi fark edilmeden uçabilen baykuşun sırrı, kanatlarındaki tüylerdeymiş.
Pürüz var
O tüylerin kenarında bir testeredeki gibi dizilmiş düzenli dişler bulunurmuş. Baykuş kanat çırptıkça hava bunların arasından süzülünce gürültü engellenirmiş. Bitmedi. Kanatlarında bazı kıvrımlar ve diğer kuşlarda bulunmayan pürüzlü tüyleri de varmış baykuşun.
Girdap
"Aerodinamik ses", hava akımında oluşan girdaplardan kaynaklanıyormuş ya. Bu girdaplar büyüdükçe, ses de artarmış. Oysa baykuşun kanadındaki pürüzlü çıkıntılar, büyük girdapları küçültür, minicik yaparmış. Yani baykuş hayvanı uçarken kendi bile duymazmış kanat sesini.
Lüm lüm ley!..
Sözün kısası Japon alimler, her baykuşta bulunan bu düzensiz tüy prensibine benzer pantograflar kullanmış trenlerde. Böylelikle ses ufalırkene, istasyonlar arası koşuşturan her tren, 'tren gelir hoş gelir' olmuş. Sağ olasın baykuş kardeş, çok yaşa doğa ana, aklına sağlık Capon usta