İnsan yaşı ilerledikçe daha iyi anlıyor. Doymak kolay ama yemek zor iş!
Beden de bunu emrediyor zaten. Ağzınıza soktuğunuz her lokmanın hesabını soruyor, tahammül ediyor, ediyor da artık bir noktada tak edince "Ben çöp öğütücü değilim" deyip isyanını yapıştırıveriyor.
Kötü haber: Biz uzun yıllar boyu bunun farkına pek varamadık, geleneğe saygı işine burun büktük, önümüze gelene razı olup tercihimizi doymaktan yana kullandık.
İyi haber: Özellikle son 10 yılda iyiyi arar, hakkını verir olduk. Bu arayış pek çok başarılı hamlenin de önünü açtı. Eldekilerin kıymetini anlama pişmanlığıyla, küstürdüklerimizle barışmanın peşindeyiz.
Bu gayretin en önemli girişimlerinden birine şahitlik etmek üzere Şanlıurfa'daydık. Finansmanı Türkiye ve AB tarafından sağlanan, GAP Bölge Kalkınma İdaresi'nin hayata geçirdiği ve dokuz ili (Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa, Şırnak) kapsayan Güneydoğu Anadolu Bölgesi Nitelikli Gıda Ürünleri Kümesi tanıtım toplantısında. Toplantıdan notlar aşağıda, yediklerimizin tadı damağımızda.
1. Önce 'nitelikli gıda' ne demek, onu anlamak lazım. GAP Bölgesi Nitelikli Gıda Kümelenme Projesi Takım Lideri Santiago Botas, meseleyi güzel özetliyor: "Bölgeye özgü, gastronomik ve kültürel mirasla bağlantılı, yüksek kalitede hammadde kullanılan, anlatılacak hikâyesi olan, özgün, doğal, uzmanlaşmış dağıtım kanalları bulunan ürünler."
2. Toprağı bereketli, büyütüp hayat verdiklerinin lezzeti dünya çapında şöhretli Güneydoğu Anadolu bölgesi bu iş için ideal nokta. Kültür mirası diye bir başlık açılınca Türkiye'de bakılacak yer de orası zaten. Peki rekabet? İşte bu konuda bölge senelerdir geride. Ama 2002'den bu yana geliştirilen farklı proje ve stratejiler de meyve vermeye başlamış durumda. Rekabetten kastın, birbirini yenmek değil birlikte daha iyisini yapmaya uğraşarak bölgeyi ileri taşımak olduğu bilinci kabul görmüş.
3. Güneydoğu Anadolu Bölgesi Nitelikli Gıda Kümesi projesine yaklaşık 3 milyon 800 bin euro'luk destek veriliyor. Çalışma kapsamında bölgeye özgü gıda ürünlerinin portföyü geliştiriliyor, bölgesel markalaşma sağlanıyor ve halihazırda var olan gıda kümeleri aktif hale getiriliyor.
4. Bunun için öncelikle yerel işletmelerin bu kategoride yer alabilmeleri için gerekli ürün geliştirme yetenekleri teşvik ediliyor.
5. Elde 37 üründen oluşan bir nitelikli gıda ürünleri listesi var. Şimdi sıra bu ürünlerin pazara uygun hale getirilip bölgede bulunan KOBİ'ler tarafından üretilmesinde. Heyecan büyük, gastronomi dünyası aç, zafer yakın. Adım adım takipteyiz!