National Geographic kanalındaki 'Uçak Kazası Raporu' belgeselini tam da Mısır uçağının düştüğü haberinin alt yazılarla duyurulduğu dakikalarda izledim.
Yıllar önce Paris- Strazbourg seferini yaptığı sırada, havaalanına birkaç kilometre kalmışken yere çakılan Airbus A 320 modeli uçağın düşüş sebebini bulmaya çalışan araştırma ekibinden biri, gösterge panelindeki çok ilginç bir ayrıntıyı fark etmiş olmasa, belki de daha sonra pek çok A 320 kazası daha yaşanacaktı. Uzman, kulenin '3.3 iniş açısıyla sola dönün' komutunu uygulayan pilotun anlık hatasını tespit etti. Pilot, kumanda paneline 3.3 iniş hızı yerine 'Dakikada 3 bin 300 feet alçalma' komutunu kısaca ifade eden 33 sayısını girmişti. Böyle olunca uçak aniden sola doğru pike yapıp dağlara çakılarak onlarca insana mezar olmuştu.
Çünkü iniş açısı ile alçalma hızı bu uçaklarda panelin aynı bölümünde dönüşümlü olarak gösteriliyordu.
3.3 yerine 33... Yani, onca insanın ölümüne iki rakam arasındaki bir 'nokta' sebep olmuştu.
Kazadan sonra tüm A 320 Airbus uçaklarının ilgili gösterge paneli değiştirildi ve muhtemel kazalarda ölmesi olası yüzlerce yolcunun hayatı kurtulmuş oldu.