İzmir'in Aliağa ilçesinde bulunan Petkim Limanını 28 yıllığına işletecek olan APM Terminals İzmir'in genel müdürü Mogens Wolf Larsen, bu yılın sonunda inşaatı tamamlanacak olan liman hakkında bilgilendirme toplantısı düzenledi.
Larsen, toplam 450 milyonluk yatırımla Ege Bölgesinin en büyük limanını tanıttı. Limanın 600 kişiye istihdam ve 6 bin kişiye yeni iş ve ticaret olanağı sağlayacağını ifade eden Larsen, "Büyük konteyner gemileri İzmir'e uğrayamıyor ve direkt İstanbul'a gidiyor.
Büyük konteyner gemileri için fırsat oluşturmaya çalışıyoruz. Üç küçük ölçekli konteyner limanı, büyük gemileri karşılayacak durumda değil. Büyük gemilere hizmet sunacak nitelikte bir liman kurmayı hedefledik. Aktarma noktalarını ortadan kaldırarak Ege Bölgesindeki üreticilerin lojistik maliyetlerinin 1/3 oranında düşeceğini görüyoruz" dedi.
DÜNYANIN EN BÜYÜK VİNÇLERİ
16.000 TEU kapasiteye kadar ultra büyük konteyner gemilerini elleçleme yeteneğine sahip iki dev rıhtım vincinin (STS) ve beş lastik tekerlekli saha vincinin (RTG) teslimi ile 1.3 milyon TEU kapasiteli APM Terminals İzmir'in ilk fazı tamamlanmak üzere. 2016 yılının başlarında tamamlanması planlanan liman hakkında konuşan Largen, "Bugün itibari ile limana kurulmakta olan 51 metre yüksekliğindeki dev STS vinçler en son teknoloji ile donatılmış durumdadır.
RTG vinçler karbondioksit emisyonlarını asgari düzeye indirmek ve daha yüksek verimlilik sağlamak amacıyla elektrikle çalışacak şekilde üretilmiştir. En büyük konteyner gemilerini elleçleyebilecek dünyanın en büyük vinçleri Çin'den getirildi. Bu vinçler tek parça olarak geminin üstüne yerleştirildi. Vinçlerin her biri 10 milyon dolar değerinde. Küçük vinçler 170 ton, büyükleri 1800 ton ağırlığında."
EGE'NİN EN BÜYÜK KONTEYNER LİMANI
Türkiye, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın verilerine göre, 2020 yılına kadar yılda 15,2 milyon TEU ve 2025'e kadar 22 milyon TEU kapasiteye ulaşmayı planlıyor. İnşaatı tamamlanıp faaliyete geçtiğinde Ege Bölgesinin en büyük konteyner limanı olacak APM Terminals İzmir, yıllık konteyner hacminin artırılması ve deniz ticaretinin geliştirilmesi açısından önemli bir katkı sağlayacak.
Largen, konuyla ilgili, "Türkiye'nin, dünyanın en büyük on ekonomisinden biri olma yönündeki planları; büyük gemilere direkt olarak global lojistik zincirine ulaşması ile mümkün olacaktır. APM Terminals İzmir'in, bu süreçte çok büyük rol oynayacak olmasından dolayı gururluyuz" ifadelerini kullandı.
700 METRE RIHTIM UZUNLUĞU
APM Terminals İzmir, ilk fazında 350 metre rıhtım ve 16 metre su derinliğine sahip olacak. İkinci fazın tamamlanmasıyla 700 metre rıhtım uzunluğuna sahip olacak şekilde 350 metre daha ilave edilecek
İhracata yönelik üretim için tasarlanan ve Petkim yarımadasının bir parçası olan yeni limanın vinçlerin ve diğer konteyner elleçleme ekipmanlarının tamamlanarak 2016 yılının başında faaliyete geçmesi bekleniyor.
"YOL KOŞULLARI YETERSİZ"
Toplantıda, Aliağa'daki trafik ve yol sorununa değinen Larsen, şunları söyledi: "Aliağa'daki yol koşulları yetersiz. 2009'da yeni konteyner limanı açıldığında hareketin yüzde 60'ı Aliağa'ya kaydı. Toplam ticaret hareketi 20 milyar doların üstünde. Yeni bir çevre yolumuz var. Yollar insanlar için bile yetersiz. Çevre yolunun Aliağa'yı kapsayacak şekilde uzaması iyi olacak."