Adayların yoğun emek harcadıkları uzun bir hazırlık dönemi sonunda 2013 LYS bugün yapılan LYS-3 (Edebiyat/Coğrafya-1) oturumu ile sona erdi. TM ve TS puan türünde öğrenci alan yüksek öğretim programlarını tercih edecek olan ve bugün sınava giren 649 bin 716 aday LYS-3 (Edebiyat/Coğrafya-1) oturumunda yer alan 56 Edebiyat ve 24 Coğrafya-1 sorusunu yanıtladı. Sınav sonuçlarının temmuz ayı içinde açıklanması bekleniyor. Her adayın sınav sonuç belgesinde 12 farklı ham puanı ve bu sene uygulanacak OBP' nin eklenmesi ile 12 farklı yerleştirme puanı bulunacak. Adaylar istedikleri bölümleri sınav sonuçlarında yer alan yerleştirme puanlarına göre yapacak
Kültür Koleji/Kültür2000 Koleji LYS Analizi
COĞRAFYA: 2013 LYS 3 sınavında coğrafya dersinde, toplam 24 soru sorulmuştur.
Sorular 4 yılın tüm konularına dağıtılmış olup, 9 ve 11. sınıf müfredatının daha ağırlıklı olduğu görülmektedir..
Bilgi ağırlıklı sorular yanında grafik okuma, bilgiyi yorumlama, analiz ve sentez soruları da kullanılmıştır. Aynı soru içinde farklı yılların konuları birlikte sorulmuş, bilgiler harmanlanmıştır. Güncel olaylarla ilgili sorular kullanılmıştır. Nüfus ve ülkelerin gelişmişlik seviyeleri ile ilgili sorulara ağırlık verilmiştir. Geçmiş yılların sınav sorularına paralel soruların olduğu görülmektedir. Genel olarak zorluk derecesinin orta düzeyde olduğu söylenebilir.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI TESTİ: Türk Dili ve Edebiyatı testinde 56 soru yer almaktadır. 21 soru Türkçe'yi kullanma gücünü ölçen anlama, yorumlama ve dilbilgisi sorularından oluşmaktadır. 35 soru ise edebiyat bilgisini ölçen sorulardır. Testin, Türk Edebiyatı ile Dil ve Anlatım derslerinin müfredatlarına uygun, kazanımlarını temel alan, hem bilgiye hem de bilginin yorumlanmasına dayalı sorulardan oluştuğu görülür. 9, 10, 11 ve 12. sınıf müfredatlarının çok iyi tarandığı görülür. Bu da bize gösteriyor ki müfredat kazanımlarına ulaşmış öğrencilerin sınav başarısı yüksek olacaktır. Bu yıl soruların yazar, yapıt, terim, dönem, akım bağlamında dengeli bir dağılım gösterdiğini söyleyebiliriz. Müfredat sınırları içerisinde ayrıntılı bilgi içeren 4-5 zorlayıcı soru bulunmaktadır. Özellikle 35, 39, 53, 55 ve 56. soruların ayırt edici özelliği çok fazladır. Sınav geçen seneye oranla daha kolaydır. Soruların niteliği, konu dağılımı geçen yıldan pek farklı bir özellik göstermemekle birlikte Cumhuriyet Edebiyatı ve özellikle de romanı konulu soruların azaldığı görülmektedir. Sınavın içeriği bizlerin yıl içinde yaptığı LYS çalışmalarıyla uyum içindedir.
Uğur Dershanesi öğremenlerinin analizi
Uğur Dershaneleri Türkçe Bölüm Başkanı İbrahim Yıldırım; "Bu yıl da her yıl sorulan konu dağılımından çok farklı bir dağılım yapılmadığı gözlenmiştir. İlk 22 soru, 'Dil ve Anlatım' sorusundan oluşturulmuştur. Önceki yıldan çok farklı değildir. Önceki yıldan farklı olarak bu yıl, anlatım bozukluğu sorusu sorulmamıştır. Noktalama sorusu bu yıl yine sorulmuştur. Sorulara bakıldığında, kullanılan dilin açık olması, öğrencinin lehine olmuştur. Paragraf soruları her zamanki gibi somut paragraftan oluşturulmuş ve özenle hazırlanmıştır. Açık, anlaşılır bir dil kullanılmış. Edebiyat sorularında sürpriz bir soru yoktur. Müfredat dışında soru ile karşılaşılmamıştır. Okulunu iyi değerlendiren, düzenli çalışan, gittiği dershaneyi de iyi değerlendiren, ezber yerine özümsemeyi ilke edinen adayın çözemeyeceği soru yoktur. Dershanemizdeki sınavlarda benzer soruları biz de sorduk." dedi.
Uğur Dershaneleri Coğrafya Bölüm Başkanı Davut Gürler; "Bugün uygulanan 2013 LYS-3 Coğrafya -1 sınavı soruları, bütün lise müfredatını irdeler niteliktedir. 9. ve 11. sınıf konuları ağırlıklı olmakla beraber, aynı soru içinde farklı yıllara ait konular sorgulanmıştır. Soruların zorluk seviyesi "normal'' düzeydedir. Sınav sorularının zorluk derecesine göre dağılımı da iyi düzenlenmiştir. Dikkatli okunup yorumlanması gereken sorular olduğu gibi, kolayca doğru yanıta ulaşılan sorular da bulunmaktadır. Televizyonda yayınlanan sıraya göre 7. soruda iki tane doğru yanıt olduğunu düşünmekteyiz. Nasıl ki IV numaralı alan Afrika Kıtası'nın en yoğun nüfuslu yerlerinden biri ise, San Francisco ve Los Angeles bölgesini gösteren II. numaralı alan da ABD'nin en yoğun nüfuslu yerlerinden biridir. Bu nedenle bize göre bu soru test tekniği açısından sorunludur. Özetle çok uzun ve yorucu olan bu süreci iyi değerlendiren öğrencilerimizin genelde zorlanmayacağı bir sınav olmuştur. Okuduğunu anlayan, yorum gücü gelişmiş ve haritaya hâkim olan öğrencilerimizin sınavda zorlanmamış olduklarını düşünüyoruz."dedi.
Uğur Dershaneleri Rehberlik Koordinatörü Nazik Kösegil; ''Genel olarak bakıldığında LYS 3 (Edebiyat-Coğrafya-1) oturumu beklendiği gibi 9. , 10. , 11. ve 12. sınıf müfredatına dayalı, bilgi ve bilgiyi kullanma gücünü sorgulayan sorulardan oluşmuştur. Bugün yapılan Edebiyat-Coğrafya 1 testi de göstermektedir ki LYS sınavlarında başarılı olmak için düzenli ve verimli çalışmak gerekmektedir. Çünkü LYS testleri sadece yorum ya da bilgi değil bilgiyi yorumlama, test tekniğini kullanabilme, zaman yönetimini doğru yapabilme becerilerini de sorgulamaktadır. Her yıl sınava giren öğrenci sayısının arttığını düşündüğümüzde sıralama sınavı olan bu testlerin zorluk derecesinin de artması doğaldır. 2013 LYS oturumları dikkate alındığında, ana derslerin (MF puan türü için Matematik, TM puan türü için Matematik ve Edebiyat, TS puan türü için ise Edebiyat) sorularının, adayları zorlayıcı olduğu ve bu sayede de sıralamalarının belli aralıklara yığılmasının engellenmek istendiği görülmüştür. Bu sene lisans ve ön lisans programlarının kontenjan sayısında geçen seneye göre %5'lik bir artış olmuştur. Geçen yıl 805 bin olan toplam kontenjan sayısı 2013-2014 eğitim yılı için 908 bin olarak belirlenmiştir. Bu rakam liseden mezun olan ve sınava giren öğrenci sayısını karşılamasına rağmen öğrencilerin LYS maratonuna önem verme nedeni herhangi bir bölüme değil istedikleri bölüme yerleşmek ihtiyacıdır. Tercih döneminde tüm bu unsurlara dikkat edilmesi ve adayların tercih listelerini, yerleşmeyi istedikleri bölümleri ön planda tutarak bir uzman gözetiminde hazırlamalarını tavsiye ederiz."dedi.