Lastiğin ana hammaddesi doğal kauçuktur. Doğal kauçuk, tropik ormanlarda yetişen özel ağaçların gövdelerinin çizilerek, bu çiziklerden damlalar halinde süzülen sıvılardan elde edilir. Doğadan elde edilen bu hammadde uzun bir işlemden geçtikten sonra otomobil lastiğine dönüşür. Doğal kauçuğun yanı sıra sentetik kauçuk, karbon karası, sülfür ve çeşitli kimyasallar da kullanılır. Günümüzde lastik firmaları, farklı hammaddeler kullanarak lastik üretmek için çalışıyorlar. Bu konuda öncülük yapan Goodyear ve Continental, kısa bir süre önce lastikte devrim yaratacak bir çalışmaya imza attılar. Goodyear pirinç çeltiğinden, Continental ise karahindibadan lastik üretmeyi başardı.
YAKIT TASARRUFU SAĞLIYOR
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü'ne göre her sene dünya çapında 700 milyon tondan daha fazla miktarda pirinç hasadı yapılıyor. Pirinç kabuklarının atılma işlemi de çevresel açıdan bir zorluk haline geliyor. Buradan hareketle yola çıkan Goodyear, pirinç çeltiği kullanarak çevreye zararı olmayan ve yakıt tasarrufu sağlayan lastikler üretmek için kolları sıvadı. Son iki yıl içinde pirinç çeltiğini test eden Goodyear, pirinç çeltiğinden üretilen lastiklerin performansının, klasik yöntemlerle üretilen lastiklerden farklı olmadığını keşfetti. Pirinç çeltiğinden lastik üretimi aslında çok basit. Pirinç hasadı sırasında ortaya çıkan çeltik kabukları yakılarak elektrik elde ediliyor. Yakılma sonucu ortaya çıkan silika maddesi lastik kaplama işleminde dış lastik kauçuk yüzü ile karıştırılıyor. Bu da lastiğin dayanıklılığının artmasına ve yuvarlanma direncinin azalmasına yardımcı olarak yakıt tasarrufu sağlıyor.
TESTLERDEN GEÇTİ
Continental ise karahindiba bitkisinden elde ettiği kauçuktan lastik üretti. Lastik, yaz ve kış koşullarında yapılan testlerden başarıyla geçti. Bu lastikler, kauçuk ağacından elde edilen doğal kauçuk lastiklere eşdeğer özellikler gösteriyor. Continental, 5 ile 10 yıl içerisinde karahindiba kauçuğundan imal edilen lastiklerin seri üretimini gerçekleştirmeyi planlıyor. Continental bünyesinde proje için çalışan Dr. Carla Recker şu bilgileri verdi: "Projenin amacı karahindibanın kauçuk kaynağı olarak endüstriyel kullanımını sağlayabilmek. Tarımsal açıdan kuzey yarımkürede dahi kolay yetişebilen karahindiba bitkisi, gıda üretimine uygun olmayan arazilerde üretilmeye müsait. Bu sebeple lastik fabrikalarına yakın yerlerde yetiştirilebilecek olan bu bitki, nakliye mesafelerinin kısalmasını sağlayarak CO2 emisyonlarını düşürmeye de katkı sağlayacak."
BU YIL ÇİN'DE SATIŞA SUNULACAK
Goodyear, pirinç çeltiğinden elde edilen silika için Çin'deki Yihai Gıda ve Yağ Endüstrisi ile tedarik anlaşması imzaladı. Goodyear, yeni silikayı Pulandian'daki fabrikasında üreteceği tüketici lastiğinde kullanarak, Çin'de bu yıl satışa sunacak.