Türkiye'nin en iyi haber sitesi
SÜLEYMAN YAŞAR

Gazete satışlarının azaldığı doğru mu?

Avrupa'nın en büyük gazete yayıncı kuruluşu olan Alman firması Axel Springer, 2013 yılı finansal tahminlerini önceki gün açıkladı. Buna göre şirketin kârlılığı 2013'te yüzde 9 azalacak.
Bu azalmanın nedeni olarak basılı medyanın gelirlerinin azalması ve dijital medyaya yapılacak yatırımlar gösteriliyor. Şirket dijital medyaya yatırım yaparken basılı medyanın toplam içindeki payı oransal olarak azalacak. Unutmamak gerekir ki, Axel Springer, Almanya'nın en çok satan Bild gazetesinin ve Die Welt'in sahibi.
Bild gazetesiyle ilgili bu yılkı mali tahminler şöyle. Grubun, Bild de dahil, basılı yayınlarının bu yılki geliri geçen yıla göre azalmakla birlikte, Bild'in satışları bu yıl yüzde 5 artacak.
Peki Bild ve basılı yayınların geliri niye azalıyor? Bunun nedeni gazete satışlarının gerilemesi değil. Çünkü belirttiğimiz gibi Bild gazetesinin satışı yüzde 5 artacak bu yıl. Şirketin toplam hasılatı yüzde 4 yükselerek 3.4 milyar euro olacak. Basılı yayınların yani gazete ve dergilerin kâr ile amortismanlardan oluşan serbest nakitlerinin (EBITDA) toplam hasılata oranı (EBITDA marjin) yüzde 22 gibi ciddi bir seviyede kalacak.
Gerçek şu ki, Springer'in gazete ve dergilerinin gelirinin azalmasının nedeni, Alman ekonomisindeki yavaşlamaya paralel olarak gazeteye verilen reklamların azalması. Zaten son dönemde yaşanan hızlı teknolojik, kültürel ve demografik değişime rağmen gazete satışları esnekliğini korudu. Gazete satışları düşüşlerin ardından hızla kendini toparlayabildi.
İşte bu nedenle "artık gazetelerin devri geçti" söylemi doğru değil. Gazete gelirlerinin düşmesinin bir nedeni dijital pazarlama ve online sitelerin reklamcılara daha cazip gelmesi. Reklamcıların dijital medyayı tercih etmesine rağmen şu da bir gerçek. Newsweek basılı halden çıkıp sadece dijital ortamda yayın yapacağını açıklamıştı sonra süratle tekrar basılı yayına döndü. İşte bu noktada şu tespiti yapmak gerekiyor:
Basılı yayın olan gazete ve dergilerin kârlılığı değişen teknoloji karşısında güç kaybetmeleri yüzünden azalmıyor. Bu azalma, dijital pazarlamanın, online satışların reklamcılarca tercihinden kaynaklanıyor. Kısaca gazeteler önemini yitirmiyor belki de tam aksine satışlarını artırarak gerçek işlevlerini çoğaltıyorlar.
Gelelim "reklamsız gazete sürdürülebilir mi?" sorusuna. Axel Springer, gazete ve dergi bölümünü sürdürecek. Bu arada tabii azalan gazete reklam gelirlerini dengeleyebilmek için yeniden yapılanmaya gidiyor. Kısa vadeli bir tasarruf önlemi olarak çıkardığı gazetelere ortak bir haber havuzu kuruyor. Uzun vadede ise maliyet azaltıcı yeni düzenlemeler yapacak.
Aslında Bild'in satışı arttığına göre reklamcılar yine basılı medyaya önem vermek zorunda kalacak. Çünkü yaygın kanının aksine gazeteye talep gerilemiyor. O halde gazete satışlarının azaldığı ve gazetelerin artık öneminin kalmadığı düşüncesi doğru değil.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA