Bugün kitle turizminin merkezi, marka şehrimiz Antalya'dayız. Bu kent "Şehir aklını" kullanmış, dönüşümü başarmış. 20 yıl önce başlayan turizm yolculuğu Antalya'yı dünya şehri yapmış. 128 ülkeden 10 milyon turist ağırlıyor. 1400 otelde 258 bin kişi çalışıyor. Yatak kapasitesi 250 bin. Sektörün yarattığı katma değer, gelirinin üç katı...
22 milyar dolarlık turizm gelirimizin 10 milyar doları Antalya'ya ait.
İlçeleri bile ayrı ayrı markaya dönüşen şehir şimdi ağırlığını kültür ve sanata kaydırıyor. Anlayış, bu yıl 18'incisi düzenlenen Aspendos Uluslararası Opera ve Bale Festivali'ne de damga vurdu. Efsane şef Zubin Mehta'nın yönetimindeki Viyana Filarmonu Orkestrası muhteşem bir konser verdi. Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü ve Genel Sanat Yönetmeni Rengin Gökmen iyi iş başardı.
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Ahmet Barut kültür ve sanat etkinliklerini desteklediklerini söylüyor. Oteller, müşterilerine konserleri duyuruyor. Otelden çıkmayan turist şimdi konser izliyor. Otel sahipleri de ağustostaki caz festivaline hazırlanıyor.
***
Antalya sezona güzel başladı. Şehirde yok, yok.
Tarih, doğa, kültür, otel, hizmet, kalite...
İşte bu özellikler Afrika hariç en fazla kıyı şeridine sahip Antalya'yı daha da farklılaştırmış. Şehir dünyadaki trendin öncüsü. Biz,
"Rusya ve Avrasya ülkeleriyle bölgesel modellik mi, yoksa finans kapitalle bütünleşen büyüme mi" tartışmasını yapaduralım, turizmde yeni bir dünya düzeni kuruluyor.
Dünya turizm hareketinde kızışan rekabet, Avrupa merkezli turizm hareketi Asya'ya kaydığı için
Akdeniz odaklı gelişiyor.
Turizmde rekabet üstünlüğünü, konaklama tesisindeki durum belirler.
İşte Türkiye, Antalya'nın öncülüğünde konaklama gücüyle önemli bir destinasyon olarak Akdeniz'de liderliğe koşuyor.
Her yıl 20 bin yeni yatak kapasitesini devreye sokuyor.
Tesisler genç.
Büyük ölçekli turizm yapıyor.
***
Antalya ayrı bir bölge.
Küresel sermayenin ilgi odağı.
Fitili, rahmetli Turgut Özal, girişimcilere,
"Gücünüzün yettiği yere kadar koşun, orası sizin" diyerek ateşlemişti. Tıpkı, 1700'lerdeki Amerika'da araziye hücum dönemi gibi. Bugün Antalya, Türkiye'nin Amerika'sı oldu.
Peki, ülke olarak bugünkü noktaya nereden geldik?
Bu soruya turizm gazetesi.com'un genel yayın yönetmeni
Fehmi Köfteoğlu yanıt veriyor:
"En önemli dayanak
yetişmiş insan gücü. İspanya, İtalya ve Yunanistan'dan yatırımcılar geliyor. Otelleri gezip, personele bakıp,
'Bizim 40 yılda yaptığımızı 20 yılda yaptınız. Bize de anlatın' diyor."
Ekliyor: Türkiye'nin yeni dönemde kendine,
"Akdeniz Bölgesi'nin lokomotifi" olma hedefi koyması şart.
Biz de bu güzel öneriyi yeni
Kültür ve Turizm Bakanı'nın dikkatine sunalım.