Tekstilde 23 milyar dolarlık ihracat için 10 milyar dolarlık ithalat yaptık, 13 milyar dolar cebimizde kaldı.
Otomotivde 20 milyar dolarlık ihracat için 15 milyar dolarlık ithalat yaptık, 5 milyar dolar cebimizde kaldı.
Oysa turizmde 18.5 milyar dolarlık gelir için 3.5 milyar dolar harcadık, 15 milyar dolar cebimizde kaldı.
Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu, Turizm Sektörü kitabını tanıtırken, Başkan Ali Koç, net katma değerdeki bu çarpıcı tabloyu anlattı.
Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, "Birbirimizle didişmekten, içimizdeki rekabetten dış rekabeti unutuyor, gerçek değerimizi bilemiyoruz" diyor.
Zira turizm gelirinde dünya 9'uncusu olan Türkiye, turizm rekabet endeksinde ancak 52'nci sırada . Bunun anlamı, turizmde anlayış devrimi zamanının geldiğidir.
Kümelenme, bir ülkenin, yörenin en iyi yaptığı alana odaklanarak aynı sektördeki tüm aktörlerin bir araya gelip işbirliği yapmasını anlatıyor.
Kitabın yazarlarından Dr. Melih Bulu, Türkiye'nin kümelenme stratejisini benimseyerek bu alanda büyük gelişmelere gebe olduğunu savunuyor.
Sürdürülebilir Rekabet Avantajı elde etmede Turizm Sektörü kitabının editörü İ. Hakkı Eraslan, yüze yakın yazarın bine yakın sayfada, Türkiye'nin atması gereken adımları tanımladığını söylüyor.
Geleneksel deniz-kum-güneş odaklı turizmde, ülkemizin bundan çeyrek asır önce gösterdiği zıplamanın bugün alternatif ve katma değeri yüksek alanlarda da yinelenme zorunluluğu, kitabın ana fikrini oluşturuyor. Ancak bunu yapabilmek için o alandaki tüm yatırımların, bir strateji dahilinde bir arada yürütülmesi şart.
Mesela Kaçkarlar'da helikopter kayağı rağbet görüyorsa, buraya ulaşımı sağlayacak firmaların varolması, bir hastane yatırımı gerçekleşmesi, bu alanda kümelenmenin başlayabilmesini sağlayacak.
İstihdam yaratmadaki başarısı, net katma değer liderliği ve 48 farklı sektörü tetiklemesi açısından turizm, ülkemizin nadide zenginlik alanlarının başında.
Kendiliğinden oluşan kümelenme yerine, devlet stratejisiyle yaratılacak ortak bilinç, turizmde Türkiye'yi İspanya ve İtalya'nın dişli rakibi haline getirebilecek.
Sultanahmet başarısının mimarları Nurdoğan Şengüler ve Mehmet Ata Tansuğ, turizmde bu anlayış devriminin "artık mümkü " olduğunu haykırıyor.
"Didişmekten" fırsat yaratabilirsek eğer...