Geçen hafta Türkiye'nin en yüksek binası Sapphire'in 32'nci katında yer alan dünyanın en lüks beyaz eşya markalarından Gaggenau'nın showroom'una ilk kez gittim. Fırınların, buzdolaplarının en az 5 bin eurodan başladığı marka son derece şık bir yer yapmış kendine ve randevulu sistemle müşterilerine etkileyici bir manzara karşısında özel yemekler ve tanıtımlar yapıyor.
Benim bu kata çıkmamın sebebi ise 8 yıl aradan sonra Türkiye'ye gelen önemli bir üst düzey yönetici ile sohbet etmekti.
Gaggenau markasının da sahibi olan ve ayrıca Bosch ve Siemens markalarının üretimini yapan
Bosch Grubu'nun Yönetim Kurulu Üyesi Uwe Raschke ile buluştum.
Uwe Raschke, daha önce Asya Pasifik Bölgesi'nden sorumlu olduğu için 5 yılını Şanghay'da geçirmiş.
Geçtiğimiz haziranda ise Türkiye'nin de içinde bulunduğu Batı Avrupa, Orta Doğu Avrupa, Orta Doğu, Afrika bölgesi Raschke'ye bağlandı.
125 yıllık Bosch Grubu, 150 ülkede faaliyette. 32 ülkede 60 değişik tesiste üretim yapıyor. Şirketin cirosu 52 milyar euroyu buluyor. Bu cironun yüzde 32'si buji üreterek girdiği otomotiv sektöründen geliyor. Düşünün ki şirket bugüne kadar 11 milyar buji üretmiş.
Etkileyici rakamlar
Raschke ile uzun uzun Çin'deki müthiş ve hızlı değişimi, gelişimi konuşuyoruz. 'Orası bir ülke değil, bir kıtadan söz ediyoruz.
1.3 milyar insanın yaşadığı çok geniş bir coğrafya. Bosch bu ülkeye giden ilk şirketlerden biri ve pazarda son derece iyi satış rakamlarına sahip' diyor. Ama sonra da 100 milyonun üzerinde nüfusu olan Bangladeş gibi fakirliğiyle adından söz ettiren oysa büyük potansiyeli olan ülkelere de vurgu yapıyor.
Türkiye'ye gelince. Raschke de Bosch'un baş döndüren rakamlarından etkilenmiş. Bosch Türkiye Temsilcisi Steven Young ile eylülde yaptığım İş'te Hayat programında şirketin Türkiye'de gösterdiği başarının satır başlarını hatırlıyorum. Türkiye'de 2 milyar ciro yapan grubun üretiminin yüzde 90'ı ihraç ediliyor.
Öyle ki dünyadaki her 5 araçtan birinde, Bosch'un Bursa'da ürettiği dizel enjektör takılıyor şu anda. Raschke Türkiye'de bu yıl yüzde 16 oranında büyüyeceklerinden söz ederken, Türkiye'nin Bosch grubu içinde giderek artan önemine dikkat çekiyor. Bosch Türkiye'de otomotiv teknolojileri, enerji ve bina teknolojileri, sanayi teknolojileri ve dayanıklı tüketim malları üreten 6 ayrı kuruluşa sahip.
Grup, Türkiye'ye 5 yıl içinde 1 milyar dolarlık bir yatırım yaptı ve Bosch Grubu içinde Türkiye'deki şirketin payı 15'inci sıraya kadar geldi.
Bosch'un büyümesine en çok katkı yapan ülkelerden biri de Türkiye.
Yeni yatırım kararlarında bizzat etkili olacak olan Uwe Raschke'a Türkiye ile ilgili yeni planları olup olmadığını soruyorum. İşte o zaman Raschke, araştırma geliştirme alanındaki gelişmelerden söz ediyor. Bosch tüm dünyada geçen yıl 4.8 milyar euroyu araştırma geliştirme yatırımlarına harcadı. Üstelik bu paranın yüzde 45'i de ekolojik ürünlerin geliştirilmesine ayrıldı. Dünya genelinde Bosch Ar-Ge tesislerinde 43 bin kişi çalışıyor ve günde 19 patent başvurusu yapılıyor. Türkiye'de ise araştırma geliştirme için şirket 100 milyon dolarlık yatırım yapmış ve 3 merkezde 310 Türk mühendis çalışıyor.
Bugüne kadar elde edilen patent sayısı da 18.
Türkiye'deki gelişmeleri dikkatle izlemeye başladığını anlatan Raschke devam eden yatırımların dışında yeni bir yatırım konusunda konuşmak istemiyor ancak potansiyelinin yüksekliğini de gördüklerini söylüyor.
Raschke'nin Vietnam örneği beni çok etkiliyor. Şirket, Çin ve Hindistan gibi bu alanda herkesin olmak istediği pazarların dışına çıkıyor ve Vietnam'da 200 kişilik Ar-Ge merkezini bu yıl 2 bin kişiye çıkartıyor.
Elektrikli bisiklet
Bosch Grubu'nun geleceğin ürünleri için Ar-Ge'de önemli çalışmalar yaptığını ve özellikle Almanya ve Japonya gibi yaşlanan ülkeler için farklı ürünler geliştirmeye çabaladıklarını da öğreniyorum Raschke'den.
Bu alandaki çalışmalara en güzel örnek belki de elektrikli bisiklet.
Yaşlı insanların bile kolayca kullanabileceği ve yokuş çıkmanın, inmenin artık hiç zor olmadığı elektrikli bisikletlerin Almanya'daki satış adedi şu anda 380 bini bulmuş durumda.
Geçen yıl Almanya, Hollanda, İsviçre gibi Avrupa ülkelerinde Bosch'un geliştirdiği teknolojiye sahip 1 milyon elektrikli bisiklet satılmış.