İngiliz perakende devi Marks&Spencer'ın (M&S) CEO'su Marc Bolland Türkiye operasyonuyla ilgili son gelişmeleri yerinde görmek için bu hafta İstanbul'daydı.
M&S'nin Türkiye'deki ortağı olan Fiba Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüsnü Özyeğin, Bolland ile küçük bir grup gazeteciyi buluşturmak isteyince önceki gün bir araya geldik.
Bolland, CEO koltuğuna 2010 yılında oturmuş ve 2013 ile 2014 yılları arasındaki dönemde gelirleri 300 ile 500 milyon pound arasında artırma hedefi koymuş kendisine. Onun döneminde Marks&Spencer'ın yenilendiğini, daha dinamik ve daha modayı takip eden koleksiyonların izinde olduğunu söyleyebilirim. Bolland'la sohbetimiz esnasında özellikle Fransa pazarına iddialı bir şekilde yeniden girdiklerini anlatırken, Paris 100 Champs Elysees mağazası için "satışlar uçuyor" cümlesini büyük bir sevinçle kurdu. Alışveriş merkezleri ile yeni yeni tanışan Paris'te İngiliz M&S'nin 4 yeni mağazası çok yakında hizmete girecekmiş.
Şirketin Türkiye'nin de aralarında olduğu uluslararası pazarlardaki mağaza sayısında ve satışlarında artış var. Ancak CEO Bolland, 16-17 milyar dolar cirosu bulunan Marks&Spencer'ın satışlarının yüzde kaçının Türkiye'de gerçekleştiğini söylemek istemiyor, "Türkiye'nin yüksek büyüme rakamlarından çok etkilendik. Bu ülkede biz de güçlü ortağımız Hüsnü Özyeğin ile büyümeye devam edeceğiz" diyor.
Bolland'dan öğreniyoruz ki, Marks&Spencer için Türkiye aynı zamanda en önemli satın alma merkezlerinden biri anlamına geliyor. M&S, 2012'de Türkiye'deki 50 üreticiden toplamda 350 milyon dolarlık ürün satın almış. CEO'ya Türkiye'nin hangi yönleriyle öne çıktığını sorduğumda, "Özellikle hız konusunda müthişler. Siparişe anında cevap verebilme kapasiteleri çok iyi. Kalitesi çok iyi ve tabii Türkiye'deki konfeksiyon üreticileri tasarım ve koleksiyon konusunda da çok iyiler" diyor.
41 ülkede 337 mağazası bulunan ve sadece geçen yıl 37 yeni mağaza açan Marks&Spencer'ın Türkiye'de 23'ü İstanbul'da, 7'si Ankara'da ve 4'ü İzmir'de olmak üzere 47 mağazası bulunuyor. CEO Bolland, Bağdat Caddesi'nde baştan sona yenilenen yeni çok katlı Marks&Spencer mağazasını gezdiğini ve çok etkilendiğini belirterek, özellikle İstanbul'da açılan ve açılacak olan önemli alışveriş merkezlerinde olmak istediklerini söylüyor.
Marc Bolland, "güçlü partnerimiz" dediği Hüsnü Özyeğin ile birlikte sadece Türkiye'de değil Rusya ve Ukrayna'da da büyüdüklerini anlatıyor. M&S'nin Rusya'da 37, Ukrayna'da 30 mağazası bulunuyor.
Peki İngiltere'de ekonomi nasıl? Büyüme işaretleri var mı? Marc Bolland bu soruya, "Ekonomi hâlâ düz bir çizgide. Türkiye'nin büyümesi müthiş oysa" diyerek cevap veriyor. Davos'a katıldığını ve oradan aldığı izlenimlere istinaden küçük de olsa bir düzelme işaretini gördüğünü söylüyor. Marks&Spencer hem Türkiye ve Rusya gibi ülkelerde hem de Uzak Doğu'da başta Hindistan ve Çin olmak üzere uluslararası pazarlarda mağazalar açmaya devam ediyor. Şirketin büyümesi de e-ticaret ve uluslararası operasyonlardan geliyor.