Türkiye'nin en iyi haber sitesi
NİHAT HATİPOĞLU

Sorular

* S.1.) Sezaryenle doğum sakıncalı mıdır?
- Bilindiği gibi sezaryenle doğum bir tıbbi operasyon, ameliyat sayılır ve doğal olmayan yoldan çocuğun doğmasını sağlamak anlamına gelir. Tıbbi bir gereksinim halinde, doğum esnasında beklenmeyen komplikasyonlarda veya doğum öncesi yapılan incelemelerde ihtiyaç belirlendiğinde sezaryenle doğum sakıncalı değildir. Normal şartlarda ise normal- doğal- doğumu tercih etmek lazım. Ayrıca, sezaryenle doğum, annenin sağlığına zarar verecekse dini açıdan sakıncalı hale gelir. Çünkü hem annenin hayatını ve hem de ceninin hayatını riske atmak haramdır.

* S.2.) Dini açıdan kürtaj konusunda genel bilgi verir misiniz?
- Bilindiği gibi kürtaj, döllenmiş ve cenin haline gelmiş olan canlıyı veya parçayı anne rahminden cerrahi bir müdahale ile almaktır. Cenin oluşmadan, erken aşamada yani henüz yumurta ve sperm döllenmeden bu döllenmeye engel olmak dini açıdan sakınca taşımamaktadır ve kürtaj diye adlandırılmamaktadır. Eski dönemde bunu azl -spermi rahmin dışına akıtma- olarak isimlendirirlerdi. Bugünkü doğum kontrol hapları ve benzeri uygulamalar bu işlevi görüyor.
Döllenme olduktan sonraki dönemlerde cenin için -alaka, mudga- (müminun,14) gibi özel kavramlar kullanılmıştır. Sahih hadislerde de döllenmeden sonraki aşamalar ruhun üfürülmesi sözcüğüyle geçmektedir. (Buhari, Bed'ül Halk, 6) Bu hadislerde 40, 120 gün gibi zaman dilimlerinde ruhun üfürüldüğü rızık, ecel, cennetlik veya cehennemlik olacağı, amel işleyip işlemeyeceği gibi gelecekte yapacaklarının bilgisinin belirleneceği ifade edilir. Ki biz buna kader diyoruz.
Bütün bu hassasiyetlerden yola çıkan fıkıhçılar anne rahminde beliren ceninin çıkarılmasını haram olarak nitelendirmişlerdir. Anne hayatının tehlikede olması gibi son derece önemli bir mazeret olmaksızın hamileliği sonlandırmayı büyük günahlardan saymışlardır. Burada annenin hukuku kadar döllenmiş olan çocuğun -ceninin- yaşam hakkı -hukuku- da devreye girer. Bu husustaki mezheplerin görüşleri şöyledir:
Bazı Hanefi fakihlere göre 120 günden önce cenine müdahale caizdir. Onlara göre 120 günden -4 aydan- önce kürtajla alınanı çocuk -ceninsaymak mümkün değildir. O et parçasından ibarettir.
Diğer Hanefilere göre ise 120 günden önce de kürtaj caiz değildir. 120 günden sonra ise kürtaj tamamen haramdır.
Ceninle ilgili çağdaş tıbbi bilgiler doğrultusunda düşündüğümüzde 120 günden önce kürtajı caiz gören fetvaya karşı ihtiyatlı olmakta fayda vardır.
Bazı Şafiiler 40 günden önceki cenine müdahaleyi caiz görürler. Sonrasını ise haram sayarlar. Hanbelilerin görüşleri aynı doğrultudadır.
Malikiler ise 40 günden -ruhun üfürüldüğü düşünülen- önceki dönemde müdahaleyi kabul etmişler. 40 günden sonra ise onlara göre haramdır.
Sonuç: Genel anlamda İslam hukukçuları; anne hayatının tehlikede olması gibi çok önemli bir gerekçe olmadan döllenmiş ve cenin adını almış oluşuma müdahale etmeyi caiz etmemişlerdir. Buna caiz diyenler de 40 veya 120 gün öncesini ölçü alırlar ki bu da tartışılır ir husustur. Sakatlık ihtimali de kürtaj için bir gerekçe oluşturmaz. Özel haller ise özel olarak değerlendirilmelidir. Ancak bütün nassları incelediğimizde, döllenmeden sonra cenine müdahalenin caiz olmayacağı görüşünün belirginleştiğini söyleyebiliriz.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA