Eğitim sisteminin '4+4+4' şeklinde kademeli düzenlenmesini öngören yasa teklifi nedeniyle CHP, muhalefetini sürdürüyor. İlköğretime başlama yaşının 60 ay olarak belirlenmesinin çocukların fiziki gelişimi açısından sakıncalı olduğunu, müfredatın ikinci kademeden itibaren seçmeli derslerle çeşitlendirilmesinin "temel yeterliliklerin kazanılmasını" engelleyeceğini, erken yaşta yönlendirmenin dar gelirli aile çocuklarını dar gelirli kalmaya zorunlu kılacağını ve eğitimdeki temel sorunun fırsat eşitliği olduğunu savunuyor. CHP, bir yılı okul öncesi, '1+8+4' modelini önerdi. Bu modelde 1 yıl okul öncesi, 8 yıl kesintisiz temel eğitim ve mesleki eğitimi de barındıran 4 yıl lise düzeyi eğitimle, toplam 13 yıl oluyor.
Bu sistem, okul öncesi dışında zaten mevcut. Tabii ki okul öncesi çok önemlidir. Okula başlama yaşı 72 ay, 6'ncı yaş oldu. Zaten aşağıya çekilmesi yanlış olurdu. Okul öncesi eğitim, çocuğun yaşına ve gelişim özelliklerine göre düzenlenir. Bu ilkokul 1'den farklı bir eğitimdir. Tüm araştırmalar, okul öncesi eğitim alan çocukların, okula uyum, akademik başarı ve sosyal gelişimde daha başarılı olduğunu gösteriyor. Bu çerçevede, okul öncesi eğitim, zorunlu eğitim kapsamında olmalıydı. Ne yazık ki yasada bu yer almıyor.
Sistemler doğru analiz edilmeli
Bir anlamda 28 Şubat döneminin simgesi olan kesintisiz ilköğretim, eğitim sistemine zarar verdi. CHP'nin düşündüğü sistemde, kesintisiz 9 yıllık eğitim sıkıntılara neden olacak. Düşünün 9 yıl boyunca, yetişme ortamı, aile desteği, doğuştan yetenekleri farklı öğrencilere aynı şeyler verilecek. İlk ve orta okulun bir arada okutulması eğitim ve öğretimin amacına ulaşmasını da engelleyecek.
Sistem, Anadolu liselerinde, özel okullarda ve meslek liselerinde verilmesi gereken kendine has kültürü, şimdiki gibi yok edecek. Ülkemizde yabancı dille eğitime ya da bir başka söylemle yabancı dil öğrenmeye en büyük darbeyi 1+8+4 yıllık kesintisiz eğitim bir kez daha vuracak.
Bence, ilköğretim iki kademeli olmalı. İlkokul 4 veya 5'inci sınıftan sonra, öğrencilere seçmeli dersler ve ileride seçebilecekleri liseler hakkında bilgi verilmeli. Tabii ki alınacak kararlarda veliler ve rehber öğretmenler baş rolü oynayacak. Böylece öğrenci, akademik bilgi ve psikolojik olarak seçtiği liseye hazır gelecek.