Türkiye'nin en iyi haber sitesi
YAVUZ DONAT

Mesut Yılmaz anlatıyor

2000' i UNUTMA
2000 yılında Meclis' te yeterli çoğunluğa sahiptik. (Koalisyon partileri olarak)
İstediğimiz kişiyi Cumhurbaşkanı seçebilirdik.
Buna rağmen gittik, ittifak aradık.
Cumhurbaşkanı, Meclis' teki 5 partinin mutabakatı ile seçildi.
Kimse dönüp düşünmüyor, niye öyle yaptık diye.

TEMSİLİ GÖREV
2000'deki mantığım şöyleydi.
Bülent Ecevit'e de söyledim.
Anayasa'daki Cumhurbaşkanlığı konumu bana göre yanlış.
Ve sanırım dünyada da tek.
Ya Cumhurbaşkanı'nı doğrudan halk seçer.
Yetkisi ve sorumluluğu olur.
Ya Meclis'te 2 turlu seçimle seçilir.
Ve temsili Cumhurbaşkanlığı olur.
Şimdiki gibi.

DEMOKRASİ PRATİĞİ
Ama bizdeki uygulamada hem çok yetkisi var.
Hem de sorumluluğu yok.
Bu dünyadaki demokrasi pratiğine uygun değil.
12 Eylül' den sonraki kısa vade düşünülerek yapılan bir konuşlandırma.

YAPILMASI GEREKEN
Sivil iktidarların yapması gereken şu.
Ya Anayasa'yı değiştirip Cumhurbaşkanlığı'nı yeniden konumlandırmak.
Ya yetkilerini budamak.
Yani temsili durum... 1980 öncesi uygulama.
Ya da seçim şeklini değiştirmek.
Yani halk seçer, başkanlık veya yarı başkanlık sistemine seçilir.

GENİŞ UZLAŞMA
Ama eğer buna gücünüz yetmiyorsa, o zaman yapılması gereken de şu.
Bugünkü konumdaki Cumhurbaşkanı' mümkün olduğu kadar geniş uzlaşma ile seçmek.
Onun partiler üstü konumu için bu mutlaka gerekli.

BUGÜN VE YARIN
Yoksa, yarın iktidar değişikliğinde sistem kilitlenir.
Tayyip bey eğer gerçekten Cumhurbaşkanı olmak istiyorsa, bunu şu anda Meclis'teki çoğunluğuna dayanarak gerçekleştirebilir.
Ama yarın Meclis çoğunluğunu kaybederse, yukarıdaki akıbetini bugünden kestirmek mümkün olmaz.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA