  |
|
At arabasından otomobile
2500 yıl önce at arabalarının tasarlandığı ve üretildiği Bursa, bugün Avrupa'da "yılın ticari aracı" ve "yılın otomobili" seçilen taşıtların üretildiği bir merkez oldu.
Türk otomotiv sanayiinin kalbi Bursa, Adapazarı ve İzmit üçgeninde atıyor. Düne kadar otomotivin merkezi denilince akla Bursa gelirken, şimdi yeni yapılan yatırımlarla birlikte Adapazarı ve İzmit'te otomotivin merkezleri arasına eklendi. Dünya otomotivi denilince ise akla ABD'nin Detroit kenti geliyor. Detroit'in 200 yıllık bir otomotiv geçmişi bulunurken, Bursa'nın 2500 yıllık bir at arabası üretimi ve tasarım geçmişi var. Mimar Sinan Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü Başkanı Prof. Önder Küçükerman, Türkiye'de 2 bin yıldır at arabası tasarımı yapıldığını belirterek, 'Detroit'in 200 yıllık geçmişine karşın Bursa ve Adapazarı'nda 2 bin 500 yıla dayanan bir sanayi mirası bulunuyor. Türk otomotiv sanayi bu eski araba üretim merkezleri üzerinde gelişmiştir'diyor. Dünyada ilk tekerleğin döndüğü tarihten itibaren sahip olduğu araba tasarımı mirası sayesinde Türkiye'nin, otomobil endüstrisinin son yıllarda kurulduğu bir ülke olmadığını ifade eden Küçükerman, 'Türkiye'deki otomobil sanayi sadece ithal edilen markalara dayalı bir sanayi değildir. Bu konuda en azından 2 bin 500 yıllık bir mirasa sahip olan Türkiye, problem çözmeye ve bunu tasarıma dönüştürmeye yetkin bir ülkedir' dedi. Küçükerman, şöyle devam etti: 'Detroit'in 200 yıllık geçmişine karşın Bursa ve Adapazarı'nda 2 bin 500 yıla dayanan bir sanayi mirası bulunuyor. Bu dönem boyunca Bursa ve Adapazarı, araba üretiminin ham maddesi olan ormanlardan dolayı üretim merkezleriydi. Bunun çok ilginç bir sonucu olarak da Türk otomotiv sanayi bu eski araba üretim merkezleri üzerinde gelişmiştir. Ayrıca, yüzyıllar boyunca Roma İmparatorluğu'nun bir parçası olan Bursa'da o dönemde hassas araba parçaları İtalya'dan getiriliyordu. Tarihin kaderine bakın ki bugün de hemen hemen aynısı oluyor.' Küçükerman, Anadolu'da yüzlerce yıl taşınacak yüke bağlı olarak, belirli temel ilkeler içinde ama neredeyse sonsuz sayıda araç tasarımı yapıldığına dikkat çekerek, 'Her dönemin kendi gerçekleri ve koşulları içinde en yaratıcı tasarımlara ulaşmanın yolları araştırıldı. İnanılmayacak büyüklükte taşıma işleri gerçekleştirildi. Sonuçta, taşıma konusunda elde edilen bu değerli deneyimler, bazı şehirlerimizin araba yapımında uzmanlaşmasını sağladı' diye konuşuyor.
TASARIM MERKEZİ Bütün bu tarihi gelişim içinde, Osmanlı İmparatorluğu'nun ilk başkenti olan Bursa'da, ipekli kumaş, tarım ürünleri ve buz gibi ürünlerin uzak mesafelere ulaştırılması zorunluluğu nedeniyle taşımacılık ve at arabası yapımında önemli gelişmelerin kaydedildiğini anlatan Küçükerman, 'O nedenledir ki, Bursa'nın geçmişteki at arabası yapım ustalarının küçük atölyeleri, ülkeye motorlu araçların girdiği ilk andan başlayarak, eski birikimleriyle, hızla otomotiv sanayiine dönüşüvermiştir' diyor.
|