PERDE açıldığı anda etkiliyor insanı Osman Şengezer'in stilize Hint dekorları.. Baka kalıyorsunuz.. Bu etki sonuna kadar da sürüyor.. La Bayadere, dekor ve kostümleri ile alıp götürüyor insanı.. Bir ömrü sahnelere dekor ve kostüm yapmaya adayan Sevgili Osman bu yıl emekli oluyor.. La Bayadere kostüm ve dekorları bir yerde onun vedası.. Ama sadece resmen.. Sanatçı emekli olmaz, olamaz ki..
Osman "Sayısız dansçı ve müzikçi kabartmalarıyla kaplı Konarak Tapınağından esinlenerek, 'Tapınak Dansçısı'na saygıyla 'Buda' heykelleri yerine, 12. yüzyıldan kalma Dansın Lordu olarak anılan 'Nataraja' figürünü kullandım" diyor.. Doğru.. Tapınak dekorunda heykel yok.
Oysa La Bayadere/ Tapınak Dansçısı'nın ayni tanıtım dergisinde Melike Dipdiri, F. Kavrakoğlu'nun "Güney Hindistan Tapınakları" kitabını kaynakça göstererek "Hindular içinde Tanrı heykeli olmayan yeri tapınak kabul etmezler" diye yazıyor.
Yani?..
Tapınak Dansçısı, bale repertuarının en önemli eserlerinden.. Dünyaca ünlü sahne eleştirmeni Clive Barnes "Eğer Bayadere'i sevmiyorsanız, baleyi sevmiyorsunuzdur" demiş.. Abartılı değil.. Tapınak Dansçısı, balenin hemen bütün özelliklerini ve güzelliklerini, gizemli bir görkemli sunan bir yapıt..
Rudolph Nuriyev'in dehasıyla birleşip sunulduğundan beri iyice unutulmazlar arasına girdi..
İstanbul'daki temsilde bir ölçüde hayal kırıklığına uğradığımı söylemek isterim..
Solo danslar ve pas de deuxler (İkililer) beni alıp rüya alemine götürmedi.. Tabii, İstanbullu gençlerden bir anda Nuriyev ve Margot Fonteyn efsanesi olmalarını beklemiyordum.. Ama yıllar yıllar önce, Ankara'da izlediğim Meriç SümenOytun Turfanda ikilisine biraz yaklaşabilirlerdi herhalde.. Üç perdelik balede aklımda kalan, sadece son perdedeki erkek dansçı solosu oldu. Solor'da Ediz Ergüç.. Biraz da ikinci perdede Gamzatti'nin solosunda İlke Kodal..
Bale tarihinde ayrı bir yeri olan, hatta çoğu zaman Gölgeler Krallığı adı ile tek başına, tek perde oynanan o rüya sahnesi de rüya olmadı benim için.. Ayni sahnede 24 balerin insanı büyüler gerçekten.. Ama uyumlu olurlarsa.. Oysa nerdeyse düşecekler görmek, rahatsız etti beni.. Bu sahne çok ama, çok çalışılmalı..
La Bayadere'de doruğa çıkanlar ve alkışa doymayanlar, Tamburin ve İndus dançıları oldu.. Mincus'un coşku dolu ritmleri ile bu ekipler harikaydılar, tabii başlarında her iki dansta da solist Tatyana Egeli.. Egeli, neşesini ve coşkusunu anında salona iletti, seyirciyi kucakladı ve gecenin unutulmaz yıldızı oldu... İndus dansçılarının erkek solistleri Cem İndere ve Can Tunalı da harikaydılar.
La Bayadere, Tapınak Dansçısı'nı baleyi sevenler zaten kaçırmaz.. Ama ben asıl baleyi tanımak ve sevmek isteyenler için hoş bir başlangıç olduğunu düşünüyorum. İlerleyen temsillerde özellikle üçüncü perdenin çok daha iyi oturacağını düşünerek, kendi kendime söz verdim..
"Gene geleceğim!.."