Değişen alışkanlıklara, hayat tarzına uyum sağlayan girişimler ayakta kalıyor, sağlayamayanlar kaybediyor. Müşterilerin taksi sürücüleri ile yakın mesafe ve nakit sorunları yıllardır değişmiyordu. Sürücülerin de bozuk parası olmayan müşteri ile derdi tükenmiyordu. Ortak sorunlara dijital girişimciler farklı çözümler üretiyor. Yıllardır taksilerde bankaların çözemediği kredi kartı ve mobil ödeme sorununu BiTaksi'nin kurucusu Nazım Salur çözdü.
Türkiye'de güçlü bankalar varken taksi sürücülerinin ve müşterilerin mobil ödeme sorununu çözen BiTaksi'nin sırrı neydi? İşin sırrı; müşteriyi yormadan kolay bir uygulama ve iyi deneyim, sürücünün gün sonunda parasını hesabına veya kartına yatıran çözümü bulan girişimcinin azminde yatıyor. Belki BiTaksi'nin büyük bankalar gibi milyonlarca kart müşterisi veya reklam gücü yoktu. Ancak BiTaksi'nin BKM ile yaptığı mobil ödeme işbirliğinin sonuçlarını işin mimarları BiTaksi kurucusu Nazım Salur ve BKM Genel Müdürü Soner Canko'dan öğrendik.
NAKİTİN SON KALESİ
Salur taksilerin nakit harcamaların son kalesi olduğunu belirterek müşterinin mobil ödeme sayesinde daha rahat taksiye bindiğini söylüyor. Salur, "Biz taksi müşterisini artırdık. Karşılıklı güvenin gelişmesini sağladık. Taksi müşterisi ortalama 18 lira nakit ödüyor. Mobil veya kartlı ödemede ortalama 23.7 liraya çıkıyor. Yani yağmurda taksi bulmak isteyen müşteri cebinde 20 lira varsa, kartla ödeme şansı sunan mobil ödemeyi kullanarak taksiye binmeyi tercih ediyor" diye konuştu.
Salur, taksi sürücüsünün nakit ihtiyacını nasıl çözdüğünü şöyle anlattı: "Taksicinin mesaisi bittiği an ön ödemeli kredi kartına ya da mesai sonunda banka hesabına yatıyor. Bu yüzden sistem tuttu ve çalışıyor."
GÖRÜNMEZ OLALIM DEDİK
"Aslında bizim için kritik süreç 2013'te BiTaksi ile yaptığımız işbirliği ile başladı" diyen Soner Canko, işbirliğinden kazandıkları deneyimi şöyle anlatıyor: "İlk görüşmede bize kendi yaptıklarını anlatıp bizi sadece müşterinin görmediği tarafta konumladıklarını gördük. Önce 'işbirliği yapamayız' diye düşündük. Biz o sıra mobil cüzdana taşıdığımız kartlarla güçlü konumdaydık. Ancak daha sonra müşteri odaklı hareket konusunda görünmez olmanın bize sağlayacağı faydayı gördük. Ön planda olmayı değil, müşterinin uygulamadan iyi bir deneyimle ayrılmasının işbirliğini büyüteceğini gördük."
'ROL ÇALMADIK GÖRÜNMEZ OLDUK'
Bitaksi işbirliğinde doğru yere konumlandıklarını söyleyen Canko, şunları anlattı: "Ödeme yapmak için bir ürün hizmet almak için ödemeler görünmez olabilir.Bir tuşla taksi çağırıp bir tuşla ödemeyi yapmak. Biz orada rol çalmıyoruz. Asıl işi yapana kolaylık sağlıyoruz. BKM Ekspres pazarda tüm oyuncuların ortasında yer alıyor. BKM tüm bankalara, operatörlere ve mağazalara açık bir yapı tüm kullanıcıların sizi tercih etmesini sağlayan bir sebep olabilir. Mobil cüzdanı kullanılabilir. Katıldığımız bütün toplantılarda gururla söylüyoruz. Dünyanın ilk ve tek ulusal dijital cüzdanıyız. İstediği kartı kullanıyor. 17 banka kartı var. Yüzde 99 pazar payına sahip."
HAYATI DEĞİŞTİRDİ
Taksi müşterisi: Gideceği mesafeyi gördüğü, yaklaşık maliyetini bildiği, her şeyin kayıtlı olduğu güvenli bir yolculuk deneyimi yaşıyor. Taksi müşterisi bu konforu yaşadıktan sonra geri adım atmak istemiyor.
Taksi sürücüsü: Müşterinin gideceği adresi, bozuk parayı veya ödeme işlemini düşünmesine gerek kalmıyor. Üstelik müşteri bulma derdi de yok. Potansiyel müşteri kazanıyor.
RAKAMLAR
10 milyon yolculukta uygulama kullanıldı
Sokaktan çevrilen taksici ile müşteri arasındaki ilişkinin bir kaydının olmadığını söyleyen Salur: "Bitaksi'de müşterinin de sürücünün yaşadığı süreç kayıt altına alınıyor. Sürücünün para birimi gibi puan toplaması lazım. 4 değil, 4.5 kriteri yıldız kriteri getirdik. Her yolculukta taksici denetlendiği için her müşteriye aynı özeni gösteriyor. Sonuçta müşteriden 5 yıldız isteyen sürücü müşteriyi memnun etmek zorunda olduğunu biliyor. İnsan ilişkisinin olduğu yerde sorunlar da oluyor. Geçtiğimiz günlerde 10 milyonuncu yolculuğu tamamladık. Şimdiye kadar 1 polisiye olay oldu. Ancak o olaydan da ders çıkardık. Müşterilerin düşük puan verdikleri sürücü ile karşılaşmasını engelliyoruz. Hatta bir daha beni hiç karşılaştırma diyebiliyorlar."
MENTOR KUTUSU
Girişimin dikenli yolu
Bitaksi deneyimi taksilerin yaşadığı dönüşümü anlatıyor. Eğer taksi sürücüleri ve sahipleri organize olamazsa Uber tarzı girişimlere yenilmeye mahkumlar. Çünkü her müşteri daha yola çıkmadan, fiyat, trafik, sürücü ve otomobil bilgisine erkenden ulaşıyor. Yani artık girişimin sonu yok. Girişimciler alışkanlıkları yıktıkları için başta dirençle karşılaşıyor. Ancak temel prensiplerden ödün vermeden doğru iş ortağını bulduklarında adımlar hızlı ilerliyor. Önce iş yapma biçimini değiştirdiğiniz taksicinin, işbirliği yapılan finans kurumunun girişimciye güvenmesi şart.
Sonra doğru iş modeli ve sorunsuz müşteri deneyimine kadar hayatta kalmak şart. İşte o kritik eşiğe kadar girişimciler nefesini kontrol etmek zorunda.
TEHDİT&FIRSAT
Bankalar ve operatörler işini kaybedebilir
Türkiye'de banka ve finans kurumların sağlam bir teknolojik altyapıya sahip olduğu için finans teknolojisi girişimlerinin işi zor. Ancak yine de hiçbir banka girişimci çevikliğine sahip değil, kendini dev aynasında gören büyük banka ve finans kurumları girişimcilerin işbirliği tekliflerine kapısını kapatıyor.