Yeni girişimler, yeni teknolojiler, yeni mesleklerin doğumuna neden oluyor. Daha 5-6 yıl önce ortada olmayan Instagram, Uber, Snapchat gibi şirketler bugün küresel operasyonlar için tüm dünyada yetenekli insanları topluyorlar. Yeni mesleklerin oluşumuna ve istihdam yaratılmasına katkı sağlıyorlar. Kendi hayallerini gerçekleştiremeyen girişimciler başkalarının hayalleri için yeteneklerini konuşturuyor. Başarı oranının Silikon Vadisi'nde bile yüzde 5 olduğunu düşünecek olursanız, Türkiye dijital dönüşümde hızlı adımlar atmak için mesleki eğitim konusunda yeni kararlar almak zorunda. Özellikle internet ekosisteminde iş yapan girişimcilerin sayısı çok yetersiz. Oysa internet, teknoloji, sosyal medya kullanarak çözülecek pek çok teknolojik ve sosyal sorun var.
SORUN ÇÖZEN YARIŞMALAR
Banka ve finans kurumlarının, telekom şirketlerininin ve kuluçka merkezlerinin proje yarışmalarına (Hackathon) katılan girişimciler maalesef pek değişmiyor. Aynı girişimciler farklı sektörlerde şirketlerin yarışmalarına katılıyor. Girişimci havuzunu büyütmek için eğitimden sosyal projelere, devlet kurumlarından belediyelere değişik yarışmalarla küçük girişimcilere özel projelere fırsat vermek gerekiyor. Belediyeler bazı sosyal ve teknolojik inovasyon gerektiren sorunları üniversitelerdeki kuluçka merkezlerinde anlatabilir.
KULUÇKALAR GİRİŞİMCİYE HAZIR
İTÜ ve ODTÜ'nün öncülüğünü yaptığı teknoparkların İstanbul, Ankara, İzmir ve Anadolu'nun pek çok şehrinde girişimciler için özel kuluçka merkezleri var. e-tohum gibi özel girişimler Startup İstanbul gibi uluslararası etkinliklerle küresel sermayenin İstanbul'da girişimci avına çıkmasını sağlıyor.
YENİ GİRİŞİMLER YENİ MESLEKLER
Yeni girişimciler internette topladıkları kullanıcı verilerini değerlendirerek müşteri veli nimetimdir diyor. Bu yüzden veri madenciliği, kişisel verilere dayanan pazarlama yetenekleri öne çıkıyor.Gelişen sanal gerçeklik, video, sürücüsüz otomobil ya da hava araçları gibi teknolojiler ve yenilenebilir enerjiye dayanan işler büyüyor.
GLOBAL GİRİŞİMCİLİK HAFTASI BAŞLIYOR
Her yıl Kasım ayında 160 ülkede aynı anda kutlanan ve girişimcilik adına dünyadaki en büyük seferberlik kampanyası olarak adlandırılan Global Girişimcilik Haftası (GGH), bu sene 14-20 Kasım tarihleri arasında gerçekleşiyor. Ekonomik kalkınma ve istihdam yaratmanın en verimli araçlarından biri olan girişimcilik, belirsizlik ortamlarında daha da fazla önem kazanıyor. Girişimcilik ekosistemindeki tüm paydaşları bir araya getirmeyi misyon edinen GGH'nın genel koordinasyonunu 2016'da Endeavor Türkiye ve Uluslararası Girişimcilik Merkezi üstleniyor. 2015'te düzenlenen GGH Türkiye kampanyasında 300'e yakın paydaş desteğiyle 41 ilde 400 etkinlik düzenlenmiş, bu etkinliklerle 192 bin kişiye ulaşılmıştı. GGH 2016 Türkiye kampanyasında, bu kurumlar arası gerçekleşen işbirliği ile 50'ye yakın ilde konferanslar da düzenlenecek.