Dünyada 3.6 milyar internet kullanıcısı bulunuyor. Dünya nüfusunun internet kullanım oranı yaklaşık yüzde 49.2. En çok internet kullanıcısı 721 milyon ile Çin'de yer alıyor. Dünya üzerinde internet kullanıcılarından en çok veriyi ise sosyal medya ve arama motoru şirketleri topluyor. Bıraktığımız izlerden anlamlı veriler toplayan internet şirketleri, bizi akıllı saatlerdeki kalp atışımızdan bile tanıyor. Kişisel verilerin gizliliği konusunda kanunlar çıkarsak da bunlara sadece yerli firmalar uymak zorunda kalacak. Yabancı internet devleri basit yerelleştirme karşılığı altın değerinde veri ve içerikleri kullanacak. Bu eşsiz bilgiyi internet devlerine veren kullanıcılar bedava sandıkları hizmeti kullanırken şirketleri zengin ediyorlar.
LİDER ŞİRKETLER
Çoğu ABD kökenli Facebook, Twitter, Google gibi şirketler küresel veri toplamada lider konumda. Facebook ve Google'ın giremediği Rusya, Çin ve Güney Kore gibi pazarlar var. Çin hava sahasında bile internet kullanımını sınırlıyor. 2015 sonu Return On Now rakamlarına göre küresel arama motoru pazarında Google açık ara lider konumda. Dünyanın en çok internet kullanıcısına sahip Çin'de arama motorunda Baido ilk sırada. İkinci sırada Qihoo yer alıyor. Çin'de yine Facebook değil, Baidu Tieba ve Sina Weibo öne çıkıyor. Avrupa'da ise Google'ın pazar payı yüzde 90'ın üzerinde. Rusya'da arama motorunda Yandex
ÇÖZÜM ÜÇLÜ HAREKET PLANI
BİLGİ STRATEJİSİ OLUŞTURULMALI
Türkiye'nin acilen içerik ve internet hizmetleri konusunda yerel oyunculara destek veren bir yatırım yapması gerekiyor. Veri toplama, okuma, sorgulama ve analiz konusunda girişimciler desteklenmeli. Dijital girişimcilik, sosyal medya ve internet eğitiminde projeler geliştirmek şart.
TELEKOM ŞİRKETLERİ ÖNCÜ OLMALI
Telekom şirketleri kısır rekabeti bırakıp bilgi ekosistemi oluşturmak için çözüm üretmeli. Türkiye'de veri toplama işinin daha fazla yerli girişimcilerde olması şart. Bunun için telekom şirketleri ekosistem oluşturup harekete geçmek zorunda.
ASLA YASAKLAMA REKLAMI TAKİP ET
Avrupa Birliği internet devlerini engellemek yerine vergi ve yatırımlar konusunda zorlayacak kararlar alıyor. Fransa özellikle reklam verenler üzerinden takip ederek sonuç almaya çalışıyor.
İNTERNETTE BÜYÜK OYUN
Google'ın oluşturduğu reklam karşılığı arama hizmeti karşılığında eşsiz bir endüstrinin kapısı açıldı. Google, arama motoru, Chrome internet tarayıcısı, mobil Android işletim sistemi ve YouTube gibi kaynaklarla verileri topluyor. Bunun karşılığı dijital reklam pazarından en büyük payı alıyor. Facebook, 2 milyona yaklaşan kullanıcı sayısıyla dünyanın en kalabalık nüfusa sahip ülkesi Çin'den bile büyük. Facebook sundukları dev paylaşım platformunda kim neden hoşlanıyor, her gün neler yiyor, kimlerle sohbet etmeyi seviyor, cinsiyet, eğitim ve yaş bilgisiyle hedefe yönelik reklam geliriyle devlerden biri. Zaten bu potansiyel şirketin değerini rekor rakamlara taşıyor. Facebook, elde ettiği bu gelir için kendi platformu dışında Instagram ve Whatsapp gibi uygulamalar aracılığıyla verileri topluyor.
BEDAVA SİRKE!
Bedava arama, arkadaşlarından oluşan ağda bedava mesajlaşma, fotoğraf ve videoları bedava paylaşma, beğenme ve yorum yapma hakkı, reklam verene satılacak altın değerinde veri oluşturuyor.