TV üreticileri, dijital platformları, başarılı dizi ve film yapımlarıyla Türkiye TV ekranında sadece izleyici kalmayı hak etmiyor. İşbirliği, eğitim ve ortak akılla dev oyuncular arasına girmek hayal değil. 4.5G altyapısında yerlilik oranı buz dağınının görünen kısmı. Buz dağının altında Türkiye'de üretilen ve paylaşılan içeriğin barındırılması yatıyor. Yerli bulut projelerini destekleyen en önemli kaynak da video paylaşımı, Türk TV dizileri ve filmleri olabilir. İşe sadece bulut teknolojisi ve altyapı olarak bakmak sıçrama yapmak için yeterli değil. Ortadoğu başta olmak üzere, Doğu Avrupa, Asya, hatta Güney Amerika'da izleyici bulan Türkiye'de çekilen TV dizileri şu ana kadar uluslararası dijital platformlardan uzak kaldı. Oysa çok uzun süre televizyon karşısında oturan ülke olsak da dijital platformlarda ekranın üretim tarafına geçme zamanımız çoktan geldi. Bunu yapmak için önümüzde iki yol var. Birincisi Turkcell TV, TTNET Tivibu, Web.tv gibi dijital TV platformlarının yurtdışına açılması. Apple TV, YouTube gibi küresel platformların dağıtım kanalında olmak da gerekiyor. Üstelik bu platformlar sadece Türkiye değil, bölgesel ve küresel yatırım iş ortağı olmak büyük bir pazar yaratabilir. Türkiye'nin dünyanın çok izleyeni değil, çok izleneni olmak konusunda rekabet etmesi Türk yapımcıların ve TV kanallarının çıtasını da yükseltecek.
HELVA YAPACAK GİRİŞİMCİ
TV ekranı kazananın uzun süre belli olmayacağı uçsuz bucaksız bir pazar. Bir filme pek çok platform üzerinden erişmek mümkün. Burada küresel bir platform olmak kolay değil. Ancak Arçelik, Vestel, Air-Ties gibi televizyon ve dijital kutu üreten, Turkcell TV+, Tivibu, Digiturk gibi dijital platformlar tasarlayan ve pazara sunan şirketlere sahibiz. Bu avantajları bölgesel ve küresel izleyici yakalama yeteneğine sahip içerik ile buluşturduğumuzda yeni başarı hikâyelerinin ortaya çıkması şaşırtıcı olmaz. Bunun için tüm tarafları bir araya getirecek girişimciler bulmamız gerek. Teknik beceriye sahip mühendis kalitesine de sahibiz. Ancak bu endüstrinin en büyük eksikliği ortak akıl ve işbirliği geleneğimizin yetersiz olması. Bu yüzden pazar sığ rekabetten kurtulmuyor.
MEDYA BULUTU ÖNERİSİ
Tüm televizyon kanallarını, video paylaşım sitelerini ve video girişimlerini bir araya getirecek medya bulutu hayal değil. Operatörlerin ortak akılla adım atması Türkiye'nin veri merkezine dönüşmesi hayalini gerçeğe dönüştürebilir. Medya bulutu için tüm içerik üreticileri, operatörlerin ve regülasyon kurumlarının temsilcileri ile ortak bir yönetim modeli oluşturulabilir. Bu kurul, içerik stratejisi konusunda Türkiye'yi etkileyen ülke konumuna taşıyabilir. Dev bulut projeleri sadece yerli içeriğin değil, uluslararası internet devleri için de uygun bir iklim oluşturacak.
BULUT İÇİN MALZEMELER HAZIR
TV Üretimi: Arçelik ve Vestel sahip oldukları markalarla dünyanın her yerine hem üretim hem de satış yapıyor.
Dijital TV Kutusu: Air-Ties tüm dünyada telekom operatörlerinin kullandığı akıllı dijital kutuları ve kablosuz modemleri tasarlıyor. Vestel de büyük TV yayıncılarına özel yazılım ve dijital kutu tasarlıyor ve üretiyor.
Dijital Platform: Turkcell TV, TTNET Tivibu, Digiturk Play, Doping TV, WebTV gibi online platformları hazırlama yeteneğine sahibiz.
Dizi ve Film İçeriği: Türkiye'de çekilen TV dizileri ve filmler Ortadoğu ülkelerinden, Yunanistan, Bulgaristan, Macaristan gibi Doğu Avrupa ülkelerine kadar pek çok yerde izleniyor. Brezilya'dan Pakistan'a kadar pek çok coğrafyaya da yayılmaya devam ediyor.
EKSİĞİMİZ İŞGÜCÜ EĞİTİM VE İŞBİRLİĞİ
Bulut teknolojisi konusunda uzmanlaşmış insan kaynağına yatırım da şart. Mühendislik ve dijital içerik yönetimi konusunda uzmanlaşmamız gerekiyor. Türk dizileri müthiş bir başarı yakalasa da sektörde çalışma standartları, işgücü ve eğitim eksikliği gelecek kaygısı yaratıyor. Set işçilerinden oyunculara, senaristlerden yönetmenlere çalışma kalitesini yukarı çekmek için güçlü eğitim kurumlarına ve sendikalara ihtiyaç var. Yayıncılar, meslek örgütleri ve yapımcılar arasında ortak akıl ve işbirliği eksiği de çözüm bulmayı güçleştiriyor. İngiltere sorunu bağımsız müzik ve film akademileri ile çözdü.
TİYATRO AŞKI DEV GÖSTERİLERE DÖNÜŞEBİLİR
ABD ve New York her yıl milyonlarca insanı sadece farklı zevklere hitap eden müzikallere ve oyunlara çekerken İstanbul bunlardan payını alabilir. Ünlü dizi oyuncuların tiyatro aşkı, güçlü prodüksiyonlara dönüşebilir. Bunun için belediyeler ve sponsorların desteğine ihtiyaç var. Anadolu Ateşi ile başlayan dans gösterileri nasıl pek çok sanatçıya ilham verip uluslararası gösteri haline geldiyse uzun vadeli çalışma gerektiren büyük projelere devlet ve belediyelerin desteği şart.
GİRİŞİM VE İÇERİK ÖDÜL BEKLİYOR
Türkiye'de bilişim sektöründe iş kalitesini ölçen ve ödüllendiren prestijli yarışmalar ve programlar yeterli değil. Geçtiğimiz yıl katıldığım Afife Jale Tiyatro ödüllerine anlık polemikler üzerinden değil de mesleki itibar üzerinden baktığımızda ciddi bir başarı var. Türkiye'de daha önce tanık olmadığım kalitede düzenlenen Afife Jale ödül töreni dışardan bakan biri olarak imrenmeme sebep oldu. İşin içine akademileri, eğitim kurumlarını dahil ettiğimizde bu törenlerin katkısı daha da büyüyecektir. Benzer bir bağımsız ödül törenini TV dizileri için de başarabilirsek eşsiz bir değişime imza atmış oluruz.