Türkiye'de akıllı telefon satışlarının bu yıl sonunda 11.4 milyona ulaşacağı tahmin ediliyor. GfK'nın "Küresel ve Türkiye Akıllı Telefon Trendleri" araştırmasına göre 2014'te akıllı telefonların yüzde 20'si 4G uyumluyken yıl sonunda oran yüzde 48'e yükselecek. 26 Ağustos'a ertelenen 4G ihalesinin şartnamede yapılan değişikliklerden sonra zamanında yapılacağının açıklanmasının ardından akıllı telefon kampanyalarının hız kazanması bekleniyor. Operatörlerin kendi markalarıyla yaptığı kampanyalar bilindiği gibi erişilebilir ekonomik telefon pazarının büyümesine neden oluyor.
KONTRATLI SATIŞ ÇOĞALDI
GfK araştırması Türkiye'de akıllı telefon pazarının 2015 temel trendlerinde erişilebilir fiyat, büyük ekran, 4G ve operatör ağırlıklı pazar özellikleri öne çıkıyor. Akıllı telefon kullanımı da yaygınlaştıkça 35 milyonluk mobil genişbant kullanıcısı da artıyor. 2014'te kredi kartı harcamalarına getirilen kısıtlamalardan sonra telefon alırken taksitlendirmenin yerini kontratlı satışlar aldı. Operatörlerin cihaz kampanyaları yüzünden yönettikleri risk de artmaya başladı. Şimdi bankalarla mobil operatörler bu riski ortak bir veri bankasından yönetmeye başladı. Akıllı telefon satışlarını sadakat kampanyalarına dönüştüren operatörler, cihaz tarafında kadrolarını büyütüyor.
FATURALI ABONE ARTTI
2001'de yaşanan mali kriz sonrası Türkiye'deki cep telefonu abonelerinin önemli bir bölümü ön ödemeli hatlara geçiş yapmıştı. Ön ödemeli hatların oranı yüzde 70'lere kadar tırmandı. Şimdi akıllı telefon kampanyaları faturalı abone sayısını artırmak için kullanılıyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) 2015 birinci çeyrek verilerine göre tüm operatörlerde faturalı abone oranı yüzde 45 civarında. Mobil genişbant kullanıcı sayısı da 35 milyon adedi buluyor. Akıllı telefon sahipliği arttıkça mobil internet kullanıcı sayısı da çift haneli büyümeye devam ediyor. Akıllı telefon kullanımının yüksek hızda arttığı ülkelerin başında Türkiye geliyor. Mobil operatörlerin faturalı abone sayısını artırmak için yaptığı kampanyalar bu artışta etkili oluyor. GfK Türkiye araştırması akıllı telefon pazarındaki değişimi ortaya koyuyor. 35 milyon mobil genişbant abonesi Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp gibi popüler uygulamaları kullanıp çevrimiçi kalmak için akıllı telefon sahibi oluyor. Ancak elektronik ürünlere ek lüks tüketim vergisinin getirilmesi gündemde. Geçtiğimiz ay gündeme gelen ek verginin akıllı telefon satışlarını olumsuz yönde etkileyeceği tahmin ediliyor.
11.4 MİLYON AKILLI TELEFON SATILACAK
Türkiye akıllı telefon kullanımı hızlı büyüyen ülkelerden biri. GfK verilerine göre 2014'te 10.4 milyon akıllı telefon satılmıştı. Bu yıl tahminler pazarın 11.4 milyon adede ulaşacağı yönünde. 5 yıl önce bu rakam sadece 2 milyon adet olarak gerçekleşmişti. İhaleden sonra oranın hızla büyümesi bekleniyor.
İHALENİN VATANDAŞA 5 FAYDASI!
İhale sadece 4.5G değil, operatörlerdeki mevcut 183 MHz olan frekans miktarını da toplam 573 MHz'ye taşıyacak. İşte bu kapasite artışının 2016'nın ikinci yarısından sonra hayatımızı değiştirecek etkisi şöyle:
- Konuşurken kesilme veya hat alamama dertleri nispeten azalacak.
- Bina içinde ve şehirlerarası seyahatlerde internet ve ses kalitesi artacak.
- Sosyal medya paylaşımlarında kesintisiz video izleme ve hızlı yükleme mümkün olacak.
- Eğer operatörler anlaşırsa şebekeler arası geçişlerle çekim kalitesi sürekli üst seviyede olacak.
- Telefonlarda anten sayısı artsa bile çekim kalitesi yüzünden pil tüketimi kısmen azalacak.
İKİ EKRANDAN BİRİ 5 İNÇTEN BÜYÜK
Genel olarak GfK verilerine baktığımızda 2015'in ilk çeyreğinde akıllı telefon ekranları 5 inç üstü cihazlardan oluşuyor. Geçen yılın ilk çeyreğinde 5 inç ve üzeri ekranların oranı yüzde 32 civarındayken, bu yılın ilk çeyreğinde rakam yüzde 47'ye yükseldi. Bu yıl her iki akıllı telefondan birinin 5 inç ve üstü ekran büyüklüğüne sahip olması bekleniyor.
UCUZ OLANLAR GÖZDE
GfK'ya göre Türkiye'de pazarın yüzde 56'sı 250 dolar altında uygun fiyatlı telefonlardan oluşuyor. Tüketicilerin yüzde 22'si 250 ila 500 dolar arasındaki orta sınıf akıllı telefonlara yöneliyor. iPhone 6 Plus, Samsung Galaxy S6, LG, Sony, HTC gibi markaların amiral gemisi modellerinin yer aldığı 500 dolar ve üstü telefonların pazardaki oranı ise yüzde 22.