Ülkemizin önde gelen turistik yörelerinden olan Safranbolu'nun, kültürel mirasını ve değerlerini yansıtacak bir hediyelik eşya hâlâ yaratılabilmiş değil. Mevcut ürünlerin çoğu Çin menşeli. UNESCO Dünya Miras Listesi'nde yer alan Safranbolu, bu döngüden çıkabilmek için sürdürülebilir turizm projesini hayata geçiriyor. Doğal, ekonomik ve kültürel kaynakların korunmasını ve devamlılığını gözeten, bu kaynaklardan gelir elde edilmesini ve bu gelirin kaynağın ait olduğu yerde kullanılmasını sağlayan turizm yaklaşımı olan bu proje kapsamında bölgede bir tasarım yarışması başlatılıyor.
TASARIM YARIŞMASI
Anadolu Efes, kültür-sanata uzun yıllardır çeşitli yatırımlar yapıyor, müzik festivalleri, tiyatro, sinema derken son yıllarda turizm alanında da yenilikler yaratmaya odaklandılar. "Gelecek Turizmde" adı altında, Alaçatı-Bodrum klasiklerinin dışında alternatif rotalar yaratmak için çalışıyor. Bunlardan biri de Safranbolu oldu. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ve Anadolu Efes işbirliğiyle 'Gelecek Turizmde' kapsamında desteklenen projelerden "Safranbolu hatırası", bölgenin kültürel mirasını ve değerlerini yansıtacak yeni hediyelik eşya önerilerinin ortaya konması amacıyla tasarım yarışması düzenliyor. Safranbolu'yu ziyaret eden yerli ve yabancı turistlerin hediyelik eşya satın alma davranışları ve beklentileri, ziyaretçilere uygulanacak anketlerle ve hediyelik eşya satıcıları ile yapılacak görüşmelerle belirlenecek. Proje ile Safranbolu'daki kısıtlı hediyelik eşya çeşitliliğinin artması ve ilçede yeni iş imkânları yaratılması da sağlanacak. "Fark göremiyorsan farkı sen yarat!" çağrısıyla özellikle genç ve yaratıcı beyinlerin katılımı hedefleniyor. Projenin sözcüsü ünlü tasarımcı Derin Sarıyer'le çalışma üzerine konuştuk.
30 BİN ÖĞRENCİYE ÇAĞRI
Safranbolu projesi kapsamında kaç öğrenciye erişim sağlanacak?
Türkiye'deki tüm üniversitelerin Endüstriyel Tasarım, Güzel Sanatlar Fakültesi, Moda Tasarım ve Marka İletişimi bölümlerinden 30 bin öğrenciye çağrıda bulunduk.
Toplamdae kaç kişilik bir ekosisteme dokunmuş olacaksınız?
Safranbolu hatırası kapsamında, hediyelik eşya üretimi yapacağımız 5 tasarımı/projeyi seçeceğiz. Proje sonunda da tasarımları üreterek Safranbolu esnafının doğrudan gelir sağlamasını hedefliyoruz.
300 ESNAFA DESTEK
Kaç esnafa temas etmiş olacaksınız?
Proje sonunda 300'den fazla yerel esnaf desteklenerek, atölyelerindeki üretimlerinden doğrudan gelir elde etmesi sağlanacak.
Peki nasıl bir yöntem izlenecek?
Türkiye'deki endüstri tasarım, güzel sanatlar ve hatta marka yönetimi bölümlerinden öğrencilerin de katılabileceği bir yarışma düzenliyoruz. Biz tabii ki onlara bir noktada hem danışmanlık hem jüri üyeliği yapacağız.
YABANCI YATIRIM BÜYÜYEREK ARTIYOR
Derin Sarıyer bu aralar ne yapıyor?
Derin Design bir mobilya markası. Çağdaş mobilyalar tasarlıyoruz ve üretiyoruz. Çeşitli ülkelerde Derin Design ismiyle ürünlerimiz satılıyor. Türkiye'de ING Bank'tan Odea Bank'ın son açılan genel müdürlüğüne, Turkcell'in birçok işinden Güneşli'deki Divan Oteli'ne kadar birçok yerin mobilyalarını yaptık.
Sektörde büyüme sürüyor mu?
Son 10 yıldır devam eden gelişmede en ufak bir yavaşlama söz konusu değil. Tabii ki dedikodular var, 'şöyle olacak böyle olacak' diye ama mevcut durumda en ufak bir durgunluk yok. Hatta tam tersine büyüme devam ediyor. Yabancıların ülkemizdeki yatırımları büyüyerek artıyor, bunun aksini söylemek haksızlık. Sürekli yeni bankalar geliyor. Son dört yılda markamız yüzde 100'ün üzerinde artarak büyüyor, yabancılarla çok çalışıyoruz. Yerli firmalara da ilgi her geçen gün artıyor.